Visma WebbTid

Visma WebbTid stängs ner

Under 2022 avslutar vi den äldre tjänsten Visma WebbTid. Här hittar du all information om vad du behöver göra och vad vi erbjuder istället.

Avslut för tilläggstjänsten Visma WebbTid

Vår tilläggstjänst Visma WebbTid har blivit omodern och vi har beslutat att stänga ner den. Sista tidregistreringarna måste vara gjorda senast 31 mars 2022. I samband med det kommer även mobilappen till Visma Tid att sluta fungera.

I Visma WebbTid har du och dina medarbetare kunnat registrera tider via webbläsare som sedan synkroniserats med Visma Tid. Det är alltså tilläggstjänsten Visma WebbTid och mobilappen till Visma Tid som stängs ner, programmet Visma Tid kommer att finnas kvar.

Vi förstår att det skapas en del frågetecken, vi är med dig hela vägen.

Snarast

Se över hur ni ska registrera tider och utlägg framöver

Ni kommer kunna registrera tider och utlägg i Visma WebbTid fram till 31 mars 2022, men vi rekommenderar att du redan nu funderar på hur ni ska jobba mer er tidredovisning framöver.

Ett alternativ är att du och dina medarbetare fortsätter att registrera tid direkt i Visma Tid. Detta innebär att du behöver se till att varje medarbetare har tillgång till det lokalt installerade programmet Visma Tid. Läs mer om hur detta går till längre ner på denna sidan under Vanliga frågor.

Behöver ni kunna registrera tider och utlägg på webben eller via mobilapp rekommenderar vi istället vårt nya tidredovisningssystem Visma Tid Smart eller Visma Tid Pro. Vi hjälper dig självklart med ett sådant byte, och ser till att du kommer igång med din nya produkt på ett bra sätt, Överföring till Visma Tid Smart/Pro »

Oavsett vilket alternativ du väljer så hjälper vi dig hela vägen.

Vi föreslår Visma Tid Smart/Pro

Vi rekommenderar vårt webbaserade projektverktyg och tidredovisningssystem Visma Tid Smart eller Visma Tid Pro. Har du dessutom Visma Administration, Visma eEkonomi eller Visma Lön så kan du använda den smidiga integrationen.  

Till detta system finns en modern mobilapp där du alltid har tillgång till dina projekt och du kan göra den mesta av din rapportering som exempelvis rapportera arbetstid och frånvaro, registera utlägg och traktamente, se arbetsplatsbeskrivningar och checklistor och inte minst fota/spara bilagor på projekt.

I Visma Tid Smart finns allt du behöver för ett komplett tidredovisningssystem. Du får ut underlag för både faktura och lön och får samtidigt en tydlig överblick över dina projekt.

I projektverktyget Visma Tid Pro får du med allt från Visma Tid Smart, men här kan du också sköta hela processen från första offerten med e-signering till genomförandet. Efter avslutat projekt kan du enkelt följa upp via analysverktyget.

Boka gratis genomgång »

Läs mer om Visma Tid Smart/Pro »

Senast 31 mars

Registrera sista tiderna i Visma WebbTid/mobilapp

De sista tidregistreringarna måste vara gjorda i Visma WebbTid senast 31 mars 2022. Efter det datumet ska varken du eller de anställda göra några nya registreringar i Visma WebbTid eller i mobilappen Visma Tid. Vi vill att du i god tid informerar dina medarbetare om denna förändring.



Senast 30 april

Nedstängning av tjänsten 

Tjänsten kommer sedan att finnas kvar i ytterligare 30 dagar, alltså till och med 30 april, så att du har möjlighet att synkronisera en sista gång mellan Visma WebbTid, mobilappen och Visma Tid. Därefter kommer vi stänga ner Visma WebbTid helt och då kommer ni inte längre ha någon möjlighet att varken logga in i tjänsten eller synkronisera till Visma Tid. 

Vanliga frågor

Varför stänger ni ner tjänsten?

Vi har länge varit nöjda över tilläggstjänsten Visma WebbTid, men tjänsten är numera omodern. 

Vår nya tjänst Visma Tid Smart eller Visma Tid Pro har fler möjligheter för ditt företag och du kan även använda mobilappen på ett helt annat sätt.

Vad behöver jag göra nu?

Du behöver framförallt fundera på hur ni ska registrera tid och utlägg framöver. Om ni ska fortsätta med att registrera tid i Visma Tid, eller om ni ska fundera på om ni behöver ett webbaserat tidprogram där ni också har möjlighet att registrera tider via mobilapp. Oavsett vilket alternativ ni väljer hjälper vi dig hela vägen.

Om du arbetar på redovisningsbyrå:

Använder du Visma WebbTid för eget bruk

Du och dina medarebetare kan fortsätta att registrera tider direkt i Visma Tid. Vill ni fortsätta arbeta webbaserat och registrera tider rekommenderar vi vår motsvarighet till Visma Byråstöd, dvs Visma Advisor

Använder du Visma WebbTid för dina klienters räkning

Era kunder kan precis som ni fortsätta med att registrera tider direkt i Visma Tid. Om du har kunder som har behov av tid- och projekthantering via webben kan du enkelt samarbeta med dem i vårt nya tidredovisningssystem Visma Tid Smart eller Tid Pro via vår partnerportal.

Har du frågor kan du kontakta oss på 0470 - 70 61 60 eller byra.spcs@visma.com så hjälper vi dig.

Om vi väljer att stanna kvar i Visma Tid, hur kan jag ge mina medarbetare tillgång att registrera tid i Visma Tid?

Om du väljer att stanna kvar i Visma Tid kan du installera Visma Tid på flera datorer, läs mer hur du gör det i Installationsanvisningen. Du kan ge medarbetarna behörighet/rollen Resurs så att de enbart kan registrera sin egen tid. Läs mer om hur du gör det i Arbeta med roller » 

Om vi väljer Visma Tid Smart/Pro istället, hur går bytet till och får jag med mig någon data?

Vi hjälper dig med flytten och här hittar du all information du behöver Flytten från Visma Tid till Visma Tid Smart/Pro »


Hur gör jag om jag samarbetar med en redovisningsbyrå?

Även din redovisningsbyrå får den här informationen. Ni behöver tillsammans bestämma hur ni gör framöver. Vår nya tjänst Visma Tid Smart eller Visma Tid Pro fungerar också utmärkt att samarbeta i.

Vilket är det sista datumet att använda tjänsten?

Du och dina medarbetare kan registrera tider i Visma WebbTid och i mobilappen fram till 31 mars 2022. Efter 31 mars 2022 ska ni inte göra några nya registreringar. Du har fram till 30 april på dig att göra sista synkroniseringen mellan Visma WebbTid, mobilappen och Visma Tid. 

Vad gäller för dig som arbetar på redovisningsbyrå?

Använder du Visma WebbTid för eget bruk

Du och dina medarbetare kan fortsätta att registrera tider direkt i Visma Tid. Vill ni fortsätta arbeta webbaserat och registrera tider rekommenderar vi vår motsvarighet till Visma Byråstöd, dvs Visma Advisor

Använder du Visma WebbTid för dina klienters räkning

Era kunder kan precis som ni fortsätta med att registrera tider direkt i Visma Tid. Om du har kunder som har behov av tid- och projekthantering via webben kan du enkelt samarbeta med dem i vårt nya tidredovisningssystem Visma Tid Smart eller Tid Pro via vår Partnerportal

Det är viktigt att du redan nu börjar fundera på hur du vill jobba med din tidregistrering framåt både för eget bruk och i samarbete med dina klienter. Har du frågor kan du kontakta oss på 0470 - 70 61 60 eller byra.spcs@visma.com så hjälper vi dig.