Visma Resa & Utlägg

Visma Resa & Utlägg stängs ner

Under 2021 avslutar vi den äldre tjänsten Visma Resa & Utlägg och lägger istället vårt fokus på nya Visma Utlägg som ger dig en mer automatisk utläggshantering. Här hittar du all information om vad du behöver göra och vad vi erbjuder istället.

Avslut för den gamla tjänsten för utlägg och reseräkningar

Vår gamla trotjänare för att redovisa reseräkningar och utlägg har blivit omodern. Vi har beslutat att stänga ner Visma Resa & Utlägg under 2021 - närmare bestämt 31 oktober. 

Vi förstår att det skapas en del frågetecken, vi är med dig hela vägen och ska försöka ta det ett steg i taget.

Viktigt att tänka på är att underlag för bokföringen ska sparas i minst 7 år, därför vill vi att du läser igenom stegen även om det var längesen du använde Visma Resa & Utlägg.

Snarast

Se över hur ni ska redovisa utlägg och reseräkningar framöver

De anställda kommer kunna använda Visma Resa & Utlägg fram till sista oktober, men vi rekommenderar att du redan nu funderar på hur ni ska hantera utlägg och reseräkningar framöver. 

Vilket behov har ert företag? Gör ni många eller få utlägg och resor? Behöver de anställda kunna registrera uppgifterna via mobilen? Vill ni kunna synkronisera uppgifterna direkt till Visma Lön? Något annat program ni vill kunna föra över uppgifterna till?

Vi föreslår Visma Utlägg

Vi rekommenderar vår nya tjänst Visma Utlägg. De anställda fotar sina kvitton med den smarta appen och utlägg och reseräkningar attesteras innan de förs över till Visma Lön och ditt bokföringsprogram.

Visma Utlägg är ett smartare system som gör det ännu enklare för användarna att göra rätt, och du får tydligare flöde i utläggshanteringen.

Från version 2021.2 av Visma Lön finns det en automatisk synkronisering på samma sätt som Visma Resa & Utlägg har fungerat tidigare.

Läs mer om Visma Utlägg »

Du kan också chatta med vår försäljningsavdelning här på sidan eller ringa oss på 0470-706000.

Senast 31 oktober

Klarmarkera och attestera alla reseräkningar

De sista reseräkningarna och tidrapporterna måste vara klarmarkerade och attesterade i Visma Resa & Utlägg senast 31 oktober. Efter det datumet kan varken du eller de anställda göra ändringar i Visma Resa & Utlägg.

Senast 31 oktober

Hämta tidigare underlag om det inte gjorts innan

Underlag för resor och utlägg behöver sparas i 7 år enligt bokföringslagen. Om du tidigare inte har sparat uppgifterna från Visma Resa & Utlägg behöver du göra det nu.

I meddelandet som dyker upp för dig som administratör i Visma Resa & Utlägg kan du klicka på knappen Exportera underlag för att exportera en fil med allt innehåll.

Du kan också gå in på respektive anställd och deras reseräkningar. På fliken Sammandrag kan du skriva ut/spara de underlag som inte är utskrivna sedan tidigare.

Senast lönekörningen i december

För över de sista uppgifterna till Visma Lön

Senast lönekörningen i december behöver du synkronisera uppgifterna till Visma Lön.

I version 2022.0 av Visma Lön kan du inte längre synkronisera uppgifterna från Visma Resa & Utlägg till dina lönekörningar.

Vanliga frågor

Varför stänger ni en så bra tjänst?

Vi har länge varit stolta över Visma Resa & Utlägg, men tjänsten är numera omodern. 

Vår nya tjänst Visma Utlägg har fler möjligheter för ditt företag och ger dig en mer automatisk utläggshantering.

Vad behöver jag göra nu?

Du behöver framförallt fundera på hur ni ska redovisa utlägg och resor framöver. Dessutom behöver du hämta tidigare underlag om du inte har gjort det tidigare. Du behöver inte avsluta något avtal på Visma Resa & Utlägg.

Om du arbetar på redovisningsbyrå:

Vi rekommenderar inte att du avslutar befintliga samarbeten i Visma Resa & Utlägg eftersom samarbetet för Visma Resa & Utlägg är samma som för Visma Lön Anställd och Min Lön.

Från 15-16 juni tar vi boprt möjligheten för att skapa nya samarbeten.

Vilka uppgifter förs över om vi väljer Visma Utlägg istället?

Det sker ingen migrering av uppgifter till Visma Utlägg. Du aktiverar Visma Utlägg direkt från Visma Lön eller via Visma Advisor/Byråstöd om du jobbar på redovisningsbyrå.

I Visma Lön väljer du vilka anställda som ska ha tillgång till Visma Utlägg.


Hur gör jag om jag samarbetar med en redovisningsbyrå?

Även din redovisningsbyrå får den här informationen. Ni behöver tillsammans bestämma hur ni gör framöver. Vår nya tjänst Visma Utlägg fungerar utmärkt att samarbeta i.

Hur kan jag som redovisningsbyrå se vilka kunder jag har ett samarbete med i Visma Resa & Utlägg?

  1. Gå till vismaspcs.se och logga in på Mina tjänster
  2. Välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet
  3. Klicka på Samarbetstjänst överst i tabellen.

Nu visas alla byråns samarbeten sorterade på namn och du kan enkelt se de kunder som du samarbetar med i Visma Resa & Utlägg.

Vilket är det sista datumet att använda tjänsten?

De anställda kan skapa reseräkningar och utlägg fram till 31 oktober. De måste tänka på att klarmarkera och attestera innan det datumet. Efter 31 oktober kan ni inte göra några ändringar i Visma Resa & Utlägg längre. Vi kommer informera de anställda inne i Visma Resa & Utlägg från september 2021.

I Visma Lön kan du synkronisera med Visma Resa & Utlägg fram till lönekörningen i december.

Vad gäller för dig som arbetar på redovisningsbyrå?

Från mitten av juni (15-16) kan du inte längre aktivera och skapa nya samarbeten med kunder i Visma Resa & Utlägg. Befintliga samarbeten öppnar du direkt via Visma Advisor, Visma Lön eller under Mina tjänster på vismaspcs.se.

Vi kommer från maj 2021 informera löneadministratörer inne i Visma Resa & Utlägg och Visma Lön. Från september 2021 informerar vi alla användare inne i Visma Resa & Utlägg.

Du som arbetar via Visma Byråstöd

Arbetar du i Visma Byråstöd behöver du uppdatera till version 6.1 för att kunna bjuda in till nya samarbeten i Visma Utlägg - versionen finns att ladda ner från vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera »