Anna-Bella Packwood Deskjockeys

Rapport från höstens stora mässor: Stämningen, snackisen och Årets Framtidsbyrå 

Uppdaterat 2015-10-15 kl 11:25

Hundratals kundmöten, intressanta föreläsningar, massor av frågor om webbaserat och många beslut att starta den egna resan mot #Nyatidensbyrå. Anna-Bella Packwood blev en snackis och Grant Thornton utsågs till Årets Framtidsbyrå på FAR Branschdagarna. De satsar på gott ledarskap och kommunikation i sociala medier. Intressant! 

Susanne Friman Visma Spcs Vi är hemma igen, trötta men lyckliga och i full färd att smida nya planer. Susanne Friman, Visma Spcs mässgeneral, hur var stämningen på FAR Branschdagarna och SRF-dagarna?

– Förra året pratade man om de förändringar som sker i branschen och den stora skillnaden i år är att man  vill ha hjälp med hur man ska påbörja förändringen. Vilket ökade intresset för våra webbaserade tjänster i montern. 

– 200 personer lyssnade på Anna-Bella Packwood. Hon har omsatt teorin till verklighet och gav handfasta tips men berättade också vilka misstag man ska undvika. Deskjockeys jobbar på ett helt annat sätt, de har en affärsmodell som många vill veta mer om och som kommer att påverka hela branschen. 

Vad vill du säga till oss som inte var där?
– Vi ger dig all kunskap och alla verktyg du behöver för att utveckla byrån i din egen takt. Vi hjälper dig hela vägen, ring 0470-70 61 60 för en personlig webbdemo. Varmt välkommen! 

Se filmen om Deskjockeys och deras kund Zavanto AB

Grant Thornton Årets FramtidsbyråGott ledarskap genomsyrar

Grant Thornton, en av de största redovisningsbyråerna både i Sverige och världen, blev Årets Framtidsbyrå på FAR Branschdagarna. Jan Söderqvist är Key Account på Visma Spcs och medlem i FARs jury. Jan, varför vann Grant Thornton?

– De har ett väldigt gott ledarskap som genomsyrar hela deras organisation, mycket tack vare deras vd Peter Bodin.  Avgörande var också deras förmåga att kommunicera på sociala medier. De var oerhört framgångsrika på Almedalsveckan, drog mycket publik till sina seminarier och fick många nya följare. De twittrar om många olika frågor, samhällsfrågor exempelvis. Deras CIO/CDO Johanna Kjellberg har stor del i det.

Hur upplevde du stämningen på FAR Branschdagarna?
– Det var ett otroligt bra tryck på hela tillställningen. Det känns som om man andas framtid faktiskt, det är ingen klyscha utan det var verkligen en helt annan sinnesstämning än tidigare år. 

Hans Gillior

Hur många besökare var det?
– Rekordmånga, mellan 400 och 500.

Bäst på mässan, enligt dig?
– Paneldebatten där vi pratade om framtidens byrå. Essensen är att vi går mot en tid då vi ser att den löpande bokföringen försvinner mer och mer och ersätts av rådgivning, relevant rapportering och relevant kommunikation med kunden.

"Digitaliseringen en revolution"

Hans Gillior, vd på The Goodwind Company, höll en föreläsning på SRF-dagarna.
– Digitaliseringen är en revolution som förändrar marknader i grunden. Tekniken integreras i våra liv och förändrar hur vi kommunicerar med varandra, sa han. 

Framtidens löneprogram70-80 procent av redovisningsbyråns arbete idag utförs manuellt, konstaterade Jan Söderqvist i
 en paneldebatt som handlade om vad som styr utvecklingen mot den digitala byrån: Kundernas efterfrågan, konkurrentbevakning eller eget initiativ? 

På SRF-dagarna diskuterades också framtidens lönesystem. På bilden syns konkurrenterna Hogia, Visma Agda, Visma Spcs, Nmbrs, Datavara och Kontek. 

Annica Jönsson

Du kanske också vill läsa:

Samarbete i molnet gav en win-win
3 vägar till bra beslutsunderlag
6 av 10 satsar på mer rådgivning 

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.