Vad du vinner på att utvecklas tillsammans med kunden

Dina kunders företag växer. Tekniken utvecklas. Samhället förändras. Hur ska du som mindre redovisningskonsult möta kundernas nya krav? Ta tillfäller att utvecklas tillsammans med kunden, tycker Anders Bernåker, redovisningskonsult och före detta ordförande i Srf-konsult. 

Uppdaterad: 2019-02-14

1. Automatisera och jobba i molnet

En självklarhet är att automatisera löpande bokföring så att både kunden och du får mer tid över. Mobilscanner och olika molntjänster sköter papperhantering och bokföring.

molntjänster och fastpris. vi hjälper dig! visma affärsutveckling


Men företag utvecklas ofta i olika faser. Baserat på sin egna erfarenhet kan Anders Bernåker urskilja fyra faser:

2. Nystartade företagaren - struktur och stabilitet

Det här är den nystartade företagaren som brinner för sin affärsidé men inte har så stor erfarenhet av skatt och moms. Allt sker för första gången. Redovisningsbyråns uppgift är att se till att allt blir rätt och att skapa goda rutiner för nybörjarföretagaren. 

3. Företagare i den stabila fasen - börja utveckla

Företaget är igång, allt är sstabilt. Nu kan du öppna för att utveckla kundens affär - och dina egen. Kanske kan dina kunder få hjälp av dig i frågor som kräver lite analys? Varifrån kommer vinsten, vilka är de lönsamma kunderna?

4. Företagare i omvälvande förändring - lotsa

I de här fallen behöver kunden en byrå som kan lotsa. Här blir din roll rådgivande men den kan också vara operativ och specialiserad inom vissa områden.

5. Företagaren som funderar på vad som skapar värde

Kunden ställer frågor som: Vilka olika framtidsscenarier är möjliga för mig? Vad kommer att vara viktigt om 3–5 år? Hur påverkas jag av förändringar som sker långt borta? Hur ska jag öka värdet på mina tjänster och tjäna mer pengar? 

Byråns roll är att ge tillgång till ett brett nätverk och kunna ge råd baserade på erfarenhet och djup kompetens. Här handlar det om att till fullo ikläda sig rådgivarrollen.

Vilka olika faser befinner sig dina kunder i och vad kan du se kommer att dyka upp framöver? Vilken roll vill du spela för dem framöver och hur vill du utvecklas?

 40 byråledare tog hjälp med sin affärsutveckling. Så här gick det för dem
 Visma Affärsutveckling -  se alla tjänster

Text: Annica Jönsson
Foto: John Spivey, Geograph.org.uk  Creative Commons Licence [Some Rights Reserved]

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.