Visma Spcs Kunskapsdagarna

Joakim ser kundernas behov av utbildning

Joakim Johansson är blivande revisor och jobbar på Hagsgård Revision&Redovisning AB i Uddevalla. Han tror att han och hans kollegor, på bilden Marica Kolviken, kommer att ägna sig mer åt utbildning och rådgivning i framtiden.
– Många kunder behöver utbildning innan de klarar att göra jobbet själva i en molnlösning, säger Joakim Johansson.

Publicerat 2015-08-27 kl 08:49

Hela Hagsgård Revision&Redovisning åkte på Kunskapsdagarna 2015 i Marstrand, i slutet av augusti. Dels för att få nya infallsvinklar och lära sig använda programmen effektivt, dels som en kickoff inför hösten. 

Visma Spcs KunskapsdagarnaJoakim Johansson var nöjd med tvådagarsprogrammet, både Anders Bernåkers föreläsning om betydelsen av att redovisningsekonomen tar ansvar för att kunden förstår, dels Sebastian Bäckströms som handlade om att använda programmen effektivt och hur man med ganska små medel kan ge företagare ekonomiska råd.

Nya infallsvinklar

– Det var en väldigt bra föreläsning igår av Anders Bernåker. Han tog upp hur man kan använda ett annat tankesätt gentemot kunder. Man kanske kan tänka lite mer sälj, lite mer utbildning … man kan nog ändra arbetssätt lite. Jag fick en del nya infallsvinklar. Dagens föreläsning med Sebastian Bäckström var också väldigt nyttig och gav annan inspiration och många tips.

I molnet om 6-7 år

Joakim Johansson tror att allt inom löpande redovisning kommer ligga i molnet om 6 eller 7 år.
– Kanske bokslut och revision ligger kvar på byrån men kunderna kommer att kunna gå in i programmen och göra en hel del själva.

Ett problem han ser är att många företagare saknar tillräckliga kunskaper i bokföring och i programhantering. Det gör att fel ibland ackumuleras under lång tid och sedan får byrån reda upp det, vilket kan bli dyrt för kunden.

Finns ett kunskapsglapp

Det finns ett informations- och kunskapsglapp, konstaterar han.
– Jag tror det behövs utbildning om programmen i molnet och om grunderna i bokföring. Något slags startpaket. Det går ofta väldigt fort för entreprenörer, de frågar först i efterhand och då ska vi försöka reda upp alltihop, säger Joakim Johansson och ler.

Text och foto: Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...
Säg hej till nya tidens kunder!
Addera Ekonomi satsar på 6-timmarsdag
Utveckla din redovisningsbyrå med Anders Bernåker, del 1-6
Samarbete i molnet gav en vinn-vinn
Vad menar vi med #Nyatidensbyrå?

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.

#Nyatidensbyrå