Stefan Kavcic Växjö Däck

"Vi har fördubblat budgeten för sociala medier"

Publicerad 2014-12-03 | 09:37

Vi följde företaget Växjö Däck under en månad när de testade att annonsera på Google AdWords. Vi ville veta om de fick nya kunder och vad de tyckte om AdWords.

Samtidigt körde Växjö Däck kampanjer på Facebook precis som de brukar göra och det blev intressant med en liten jämförelse. Vi delade upp texten om Växjö Däck i två delar. Det här är del 2. 

Del  1. Att lägga upp kampanjen.

Så fungerade Växjö Däcks AdWordskampanj

242 personer klickade in på hemsidan under kampanjen på Google och det är ett ganska bra resultat, tycker Stefan Kavcic, ägare. 

Telefonen har ringt ovanligt mycket men Stefan Kavcic vet inte vilka som är Googletrafik och vilka som sett annonserna på Facebook. Trots att nästan allt kan mätas så är det svårt att bedöma hur många riktiga kunder marknadsföringen i sociala medier ger, menar han.

- Det är ju så idag, allting ska vara ”klick” på och ge statistik. Aktiva klick och inaktiva klick, det delas och gillas hit och dit - men går kunderna vidare? Köper de något? När det gäller Google har folk ändå varit inne och sökt på vår sida, då vill de ju någonting, säger Stefan Kavcic. 

Skillnader mellan AdWords och Facebook

Priset per potentiell kund (lead) i den här AdWords-kampanjen var högre än per Facebook-kund. När 1300 kronor dragits från AdWordskontot hade budskapet nått drygt 2800 personer. 242 av dem klickade in sig på hemsidan, vilket ger en kostnad på 5,5 kronor per potentiell kund.

En genomsnittlig Facebookannons hos Växjö Däck når cirka 3300 personer och brukar få cirka 40 GillaSalta bildäck bjudgodis på Växjö Däck och kommentarer. Pris per potentiell kund är ungefär 3,75 kronor. Men tidsåtgången är minimal. AdWords är lite klurigt att lära sig – vi fick hjälpa till och Googlesupporten fick flera samtal. Men det var ju första gången. 

Ökad budget för sociala medier

All marknadsföring är viktig och klart är att Stefan Kavcic har fördubblat budgeten för sociala medier de senaste tre åren. En tredjedel av hans marknadsföringsbudget går till sociala medier.
- Det blir ju på bekostnad av papper. Den yngre generationen är en telefon- och ipad-människa, båda mina barn läser tidningen bara på nätet.
Han kommer också att lägga ut bokningen online framöver.
- Det är samma sak där, man ringer mindre men har en massa surf. Det är snabbt och enkelt att göra allt på nätet.

Nu när ni testat, kommer du att fortsätta annonsera på Google?
- Det är inte omöjligt, det beror på lite hur trenderna går. Facebook är stort men kommer något annat får man hänga med där.

Klarar sig ett företag utan sociala medier och webb idag?
- Ja än så länge. Men inte länge till. Det blir en naturlig grej att synas där. Det ska dyka upp när man söker och man ska kunna hitta dit och göra fynd.
Stefan Kavcic märker också att e-handeln med däck ökar. E-handlare i branschen söker även samarbeten men lokala däckfirmor för hjälp med däckpåläggningen.
- Det händer mycket, det är det minsta man kan säga.

Annica Jönsson

Växjö Däcks kampanj i sammanfattning:

  1. 242 personer klickade sig in på Växjö Däcks hemsida under AdWordskampanjen. 179 personer sökte på ordet vinterdäck, 50 på ord kring däckbyte och 10 på däckhotell och förvaring. Några personer sökte på ett däckmärke.
  2. Drygt åtta procent av de som såg annonsen klickade på den, i genomsnitt. Enligt Googles analysverktyg har kampanjen som helhet presterat medelbra eller något under.
  3. Två dagar, 29 november och 1 december, kunde Växjö Däck tillfälligt höjt dagsbudgeten för att utnyttja att många just då sökte på deras köpta ord. Just de dagarna var deras sökord ”däckhotell” så dyrt, 40 kronor per klick, att Stefan Kavcic Växjö Däckdagskvoten fylldes redan efter ett enda klick. Där förlorade de kanske kunder eftersom annonsen slutade visas precis när intresset steg. 
  4. Bäst fungerade ordkombinationen +köpa +vinterdäck under några dagar slutet av november. 40 procent av alla som såg annonsen klickade på den och kostnaden per klick var 15 kronor. Ordkombon +vinterdäck + fälgar gav ingen visning alls, det var alltså få som sökte på de orden. Flera andra ord var också helt utan sökningar, visning och träff.

Relaterat
Vismas Googleskola – kom högre på Google!
Sälj mer med annonsering på Google