Våga testa AdWords - 12 experttips som får dig att lyckas

Publicerad 2014-11-13 11:47

Som småföretagare kan du öka din försäljning genom att köpa annonser på Google. På annonsytan ovanför och till höger om de organiska sökresultaten har du möjlighet att vinna potentiella kunder. 

  1. Ta hjälp av Google. Googles gratissupport är öppen kl 9-18. Här kan du få hjälp med allt från tekniska frågor till hur du gör din kampanj mer effektiv.
  2. Var kreativ med sökorden. Skjut brett först. Låt sedan ”data prata”: Vilka ord leder faktiskt till visningar och klick? Ta bort de som inte verkar fungera.
  3. Analysera löpande och ofta. Det är den stora fördelen med AdWords – allt går att analysera och sedan optimera och du betalar bara per klick.
  4. Gör annonsgrupper. Försök alltid få så stor likhet som möjligt mellan ditt företags webbsida, själva annonsen och sökordet. En tjänst eller vara – en annonsgrupp – ett sökord (eller flera liknande sökord).
    Det här gör att sökmotorn lättare kan matcha rätt och belönar dig med lägre pris på ditt sökord och chans till bättre ranking. Annonsgrupper är lätt att skapa inne i AdWords.
  5. När du får lönsamhet, investera. Att du kan följa lönsamheten löpande innebär också att du kan utnyttja potentialen och öka budgeten – ända tills lönsamheten verkar avta.
  6. Får du ingen lönsamhet? Testa andra ord, skapa nya annonsgrupper, skriv om annonsen, be om hjälp – eller sluta annonsera. Har du betalat i förskott så får du pengarna tillbaka när kontot avslutas. Google föredrar kortbetalning.
  7. Sätt ett stoppdatum på kampanjen. Om du vill ha kostnadskontroll är det här att rekommendera.
  8. Bilda fraser med plustecken. Genom att sätta ihop ord med plustecken kan du jobba med fraser. Exempel: Istället för ”billiga vinterdäck” skriver du +billiga +vinterdäck med mellanslag mellan varje ord.
  9. Mobilanpassa. I rutan där du redigerar annonstexten finns en penna och en liten pil. Klicka på den och välj Kopiera och redigera. Klicka sedan i rutan Mobilt. Det går också att öka budgeten för trafik från mobilen. Testa dig fram!
  10. Förhandsgranska. Ad Preview Tool låter dig sig se hur annonsen visas när du söker på olika ord - men utan att du påverkar statistiken för kontot. Finns överst i menyn under Verktyg/Förhandsgranskning och diagnos. Ställ in rätt region.
  11. För E-handlare. Som e-handlare kopplar du ihop nätbutiken med Google Analytics och Google AdWords. Då kan du se både hur lyckosamma dina sökord är och vilka som leder till köp. Bara kunder som klickar på annonser och gör ett köp, räknas.  Så här kopplar du Google AdWords till Visma Webshop:
  12. Transparens. Vill du ta hjälp av en byrå så har du rätt att få insyn i arbetet och prisuppgift på vad som är annonskostnad och vad som är arvode.


Relaterat innehåll: 
Växjö Däck testar AdWords - del 1
Vismas Googleskola – kom högre på Google!
Sälj mer med annonsering på Google