Alexander JönssonUltrarent vatten gör Ecoputs mer miljövänliga

När en av grundarna till företaget Ecoputs såg en konkurrent åka runt i en skåpbil som luktade diesel fattades ett beslut.
– Vi ville ta ett gammalt yrke och göra det modernt. Vi vill vara Sveriges miljövänligaste fönster- och fasadrengöringsföretag, säger ägaren Alexander Jönsson.

Publicerat 2016-02-25

Fönster finns överallt och de tenderar att ta en allt större del av moderna husfasader i anspråk. Det gillar förstås Alexander Jönsson och hans 12 medarbetare på Ecoputs, som rengör cirka 100 000 m2 fönster, fasader och skyltar, året om.

Kranvatten blir ultrarent

För att nå miljövisionen byter Alexander Jönsson nu steg för steg ut snåldieselbilarna mot elbilar och putsmedlen är förstås miljösnälla, men det stoppar inte där. En tank med en filtermassa gör vanligt kranvatten till ett outstanding rengöringsmedel, kallat ultrarent vatten.

Det ersätter inte all vanlig putsning men är ett perfekt komplement. Vattnet blir så galet rent att smutsen reagerar kemiskt.

– Tror du att vattnet från torktumlaren är rent? Ultrarent vatten är 200 gånger renare. Alla salter och mineraler filtreras bort. När vi spolar upp på vägg med grönalger så lurar man algerna att späda ut sig själva. De vill späda ut sig för att anpassa sig till vattnet. Till sist spricker de, för de kan inte ta in mer vatten, det går på några sekunder. I kombination med lågtryck i slangarna blir rengöringen milt som ett sommarregn.

Når 18 meter

Andra tillämpningsområden finns inom industrin, som använder det för att ta bort oljefläckar. Vattnet drar åt sig fetterna, som faller isär.

Numera slipper Ecoputs personal att använda lift.
– Vi använder en lång och mycket lätt kolfiberpinne som bara väger några kilo och når upp till 18 meter. Det ger en säkrare arbetsmiljö. Vattnet lämnar inga rester på ytan så det krävs ingen eftertorkning vilket är både tids- och kostnadseffektivt.

Glädjen i yrket är att kunder blir glada när deras fönster och fasader skiner och blänker.
– Fönsterputs ligger folk varmt om hjärtat, säger Alexander Jönsson.

Skämtade på facebook

Ecoputs använder Visma eEkonomi och nyligen la Alexander ut en bild på sin privata facebook, där han skämtade om Ecoputs design på sina fakturor.

Han valde en bild på sig själv där han står med muskulösa armar i kors och ser rätt tuff ut ("det var två barn sedan, då såg jag ut sådär") och texten: "Äntligen har Visma ändrat så det går att lägga till egen bakgrund på fakturorna. Med vår nya fakturadesign hoppas vi korta ner inbetalningstiden och därmed stärka kassalikviditeten." Och så i rubrikstil: "Dags att betala!". 

Glimten i ögat som sagt var. :)

"Kul grej"

– Ha ha, ja det där var mest en kul grej, märkligt hur det kan sprida sig i sociala medier!
– Vi har inte använt fakturabild än men kommer göra det under året. Det är ett effektivt sätt att skriva meddelanden till kunden. Exempelvis har vi fortfarande inte marknadsfört att vi jobbar med fasadrengöring. Det vore perfekt att kunna lägga en bild på fakturan med lite info om hur det fungerar i praktiken och en före- och efterbild. Man kan ju också tänka sig att tipsa om rabatter och liknande.

Har du själv använt faktura-ytan på något smart sätt, som en annons? Tipsa redaktionen på infoline@vismaspcs.se.

Annica Jönsson 

Du kanske också är intresserad av ... 

24 fördelar som bara finns i molnet
Tänk på det här när du tar in en praktikant 
Lär dig förstå kontoplanen

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev