Snabba offerter ger Expoint försprång

Publicerad: 2014-11-13 11:45

Tomas Hagman Expoint LogisticsMässexperten Expoint Logistics uppdrag börjar alltid med en snabb offert.
– För oss är det jätteviktigt att skicka ut offerter snabbt. Internt har vi sagt att det ska göras så fort det bara går, säger Tomas Hagman, delägare och ordförande.

– Det kan vara lite olika komplexitet i uppdragen, men det får bara ta mellan en och två dagar från förfrågan till att vi skickar offerten.

Koordinerar stora mässor

Stockholmsbaserade Expoint Logistics AB hjälper sina kunder att planera och koordinera logistiken kring stora mässor och event över hela världen. Företaget tar hand om allt praktiskt runt omkring som importtillstånd, transporter och logistik så att kunden kan ägna sig åt att visa sina produkter. Expoint har också ett stort internationellt kontaktnät och dygnetrunt-support.
– Vi jobbar med alla de stora mässorna i Europa, mycket i Tyskland som till exempel i Frankfurt, Hamburg, München. Men även USA, Kina, Indien och Dubai är stora marknader för oss.

Sa upp sig 

Tomas Hagman har jobbat med logistik på de större transportbolagen i Sverige i hela sitt yrkesverksamma liv. Han halkade in på mässor och event under sin tid på DHL men valde att starta eget för att det var "rätt läge", helt enkelt. Konkurrenterna finns i Göteborg men än så länge finns plats för alla.
– Företag måste alltid kunna visa upp sina produkter och många vill starta upp på nya marknader.
Expoint Logistics kommer att öka sin verksamhet i Indien och viss mån Kina men även i USA framöver, tror Tomas Hagman.
– Indien är jättestort med många svenska företag som vill synas och ta marknadsandelar. Allt från gruvindustrin till telecom.

Varför valde ni tilläggstjänsten Offert i Visma eEkonomi?
– Jag tyckte det var att bra att kunna koppla offert och faktura direkt i programmet. Och för de kunder där vi har högre volymer finns det en spårbarhet i en databas. En annan fördel är att alla anställda kan gå in kika på offerterna och fakturera – allt är samlat på ett och samma ställe. Möjlighet att delfakturera vore ännu bättre.

Utvecklar produkten

Oskar BergqvistOskar Bergqvist är supportansvarig för Visma eEkonomi och tar löpande emot synpunkter och förbättringsförslag som bidrar till att utveckla Vismas produkter. Uppdateringar sker flera gånger per år.
– Att ett företag snabbt reagerar på en kundförfrågan genom att skicka ut tydliga kostnadsförslag ger ett trovärdigt och effektivt intryck. Det kan i sin tur ge nya kunder, säger han. Alla företagare som vill skicka ut prisförslag har nytta av Offert. I praktiken är det ju ofta tjänsteföretag. Det blir väldigt enkelt och går snabbt.

 

Text: Annica Jönsson

Fakta
Namn: Tomas Hagman
Företag: Expoint Bransch: Logistik, mässor och event
Använder: Visma eEkonomi med tillägg Offert
Hemsida: www.expointlogistics.com/

 

Tio tips om att skriva offert
Läs om bankkoppling, deklaration och andra tilläggstjänster i Visma eEkonomi
Så kommer du igång med Offert