Tonårspodden UF nådde sina mål

Så nådde Tonårspodden UF 150 000 lyssnare

Tänk så här när du ska starta UF-företag, tycker ungdomarna i Tonårspodden: 
 Vad kan jag och vad har jag för nätverk? Välj något som alla brinner för, hitta en gemensam nämnare.
 Tänk inte på hur ni ska tjäna pengar, det ska vara roligt. Istället kan man utvecklas i sig själv.
 Starta inte med din bästa kompis, håll det på en professionell nivå.
 Håll inte tillbaka, ring upp Kungen själv om du behöver!

Publicerat 2016-06-17

Amanda Granlund, Ebba Feldt och Albin Ericsson Vogler på Thorén Business School i Örebro startade Tonårspodden och fick 150 000 lyssnare i månaden.
– Vi hade tre långsiktiga mål: Att hamna på Sveriges tio-i-topp-lista, att komma till UF-SM och att bli en bra podcast.

Och visst kom de till UF-SM! I sin kalloreange monter intervjuade de både Prins Daniel och statsminister Stefan Löfvén.
Podden handlar förstås om att vara tonåring.
– Stress, skönhetsideal, pubertet, mens, sexuell läggning – sånt som alla går igenom. Vi kan få ett annat perspektiv också i och med att Albin är med, det blir mycket mer nyanserat och intressant.

Gillar att snacka

Alla tre är framåt och gillar att snacka.
– Vi gick en kurs retorik i tvåan men tyckte att det var kul att prata mer fritt. Albin har jobbat med marknadsföringen, han teasade i ett halvår på Instagram och skapade verkligen buzz. Loggan stack ut jättemycket. När första avsnittet kablades ut var alla bara: “äntligen!”. Morgonen efter vi lagt upp piloten var vi den 40:e mest lyssnade podden i hela Sverige.

Sponsorer och samarbeten finansierar, och affärerna går bra.
– Vi säljer tre olika reklampaket beroende på hur mycket de vill synas. Vi har mycket sponsrade program men också många samarbeten.
– Till exempel hade vi ett avsnitt om att ta körkort och då kontaktade vi en körskola och fick en sponsor. I avsnittet nämner vi att vi har ett samarbete och säger lite om företaget, men alla våra lyssnare vet att vi är neutrala och aldrig säger något vi inte står för.

Ringde Spotify

De ringde upp en expert på Spotify i New York för att engagera honom som rådgivare för sitt UF-företag.
– Han har kommit och träffat oss och tyckt att vi ska göra internship hos Spotify.
– Vi har fokuserat på att nätverka för vi vet hur viktigt det är. Alla rådgivare har vi hittat själva, ingen föräldrer har hjälpt till.

De har också föreläst på andra skolor om att hitta sin unika affärsidé.
– Om vi ville ha det här som ett jobb så skulle det funka till 100% men vi använder inte alla möjligheter utan tar bara de samarbeten som passar. Vi ska driva podden vidare på hobby-nivå.

Så här gör man gör en bra podd

– Vi är spontana och bestämmer bara vad avsnittet ska handla om. Sedan bestämmer vi tio minuter innan i vilken ordning vi ska göra saker, vi har inget manus. Om det är för inövat blir det en press, bättre med en vanlig diskussion mellan alla.
– Men det är en fin gräns för man får inte avbryta varandra och prata i mun. Det reagerade lyssnare på och vi har verkligen tagit till oss av den kritiken.
– Vi har en bra studio och bra micar. Redigeringen kan vara svår för nybörjare. Avsnitten är ungefär 25 min, den tid det tar att komma till skolan eller om man slappar en stund efter skolan.
– Bli inte för personliga, lämna inte ut era nummer. Vi är väldigt privata i podden och en del tror att de känner oss bara för det och har rätt att ta del av vårt privatliv även utanför podden.

Så klarar de UF-stressen:

 Skriv upp allt på listor.
 Fokusera på det som är positivt.
 Motivera varandra till en positiv förändring.

– Man försöker att inte stressa helt enkelt, alltid fokusera på det som gör företagandet roligt.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

"Man får oerhörd respekt för alla som driver företag"
Verkstad på hjul utmanade hela lokala cykelbranschen
Färdiga affärsidéer
Ekonomifakta