Nyfikenheten på hur man kan samarbeta med kunderna över internet är stor i redovisningsbranschen. Det märktes inte minst på intresset för Visma Spcs roadshow Framtidens byråverktyg våren 2015, som blev fullsatt på flera orter. Möt några av deltagarna och hör deras tankar om framtiden och digitala lösningar. 

"Helt i linje med hur vi vill möta våra kunder"

Konsult AB Marginalen Jag fick en aha-upplevelse när ni visade hur det ser ut från kundens perspektiv, både i Visma eEkonomi och i tillhörande app, säger Karin Söderlund, auktoriserad redovisningskonsult, Konsult AB Marginalen.

Publicerad: 2015-02-23 17:22

Hon var en av deltagarna på Visma Spcs roadshow i Stockholm, februari 2015 - ett gratis seminarium för alla som vill veta mer om framtidens byrålösningar och få tips på hur man kan arbeta tillsammans med kunderna över internet. 
– Det är bra att ni tänker från kundens håll också eftersom det underlättar för oss när vi vet hur det ser ut från "andra sidan”. Det möjliggör ett proffsigare bemötande vilket ligger helt i linje med hur vi vill möta våra kunder

Vad tar du med dig hem från dagens seminarium?

– Kundplattformen, att Visma Advisor är ett smidigt och bra ställe att samla all information om sina kunder på. 

Hur ser du på automatiseringen av redovisningsbranschen?

– Jag tycker generellt att automatisering är bra så länge processen inte åsidosätter kraven i olika lagar och regler. Väl utvecklade system i kombination med god kontroll borde säkerställa att kraven efterföljs och att information inte bara ”försvinner i cyberspace”. Det måste vara användarvänligt!

– Ju fler lösningar som underlättar för våra kunder och konsulter desto bättre. Alla våra uppdragsgivare ska kunna välja hur mycket de själva vill göra. Vissa kunder är intresserade och vill göra mycket själva medan andra bara vill göra någon del. Det blir också lättare att följa verksamheten visuellt genom att informationen i stor utsträckning kan presenteras i grafer på en gemensam inloggningsportal.

Text: Annica Jönsson
Foto: Privat

Läs mer: 

Utveckla din byrå

 

Pernilla tog med sig byrån till Spanien

Digitala nomader jobbar var som helst på klotet och har arbetsplatsen på internet. Karibien på vinterhalvåret, någon? Lugnet i norrlands inland men full rulle på affärerna? Det är fullt möjligt som redovisningsekonom, menar Pernilla Ljunggren, P&K Redovisning AB i Jönköping.

Publicerad: 2015-02-25 06:33 | Uppdaterad: 2015-03-09 11:32

– Idag är ju möjligheterna ännu större, med alla digitala lösningar som finns, säger Pernilla Ljunggren. Hon jobbar molnbaserat till vardags i byråpaketet Visma Advisor. När Visma Spcs Roadshow befann sig i Jönköping nyligen var hon på plats för att få ny kunskap om programmen och lite ny inspiration. 

Tidigt ute

Hon är en "early adopter" när det gäller webblösningar, en som tidigt tog till sig möjligheterna att jobba platsoberoende. 
För några år sedan flyttade hon och familjen till Spanien och blev kvar i 1,5 år. 
– Familjen var lite sugen på att bo utomlands under vinterhalvåret. Då funderade vi på en lösning hur jag skulle kunna ta med mig min redovisningsbryå utomlands. Det fungerade alldeles utmärkt och kunderna accepterade det.

Hade hjälp

Rent praktiskt hade hon lite hjälp av en medarbetare. 
– En assistent registrerade leverantörsfakturor och scannade in det materialet jag inte hade tillgång till. Vi skickade säkerhetskopior och andra saker mellan oss och så gjorde jag resten på distans. Kundkonktakter hade jag via mejl och telefon. 

Är det här något som du tror fler är intresserade av?
– Absolut. Det här är ju några år sedan och nu idag finns det ju dessutom lösningar som inte fanns då, med fakturascanning i mindre format.

Text och film: Annica Jönsson

 

Kvarnaberget redovisningsbyrå”Visma eEkonomi är bra mycket bättre än jag trodde”

Sofia Axelsson på Kvarnabergets redovisningsbyrå jobbar gärna tillsammans med kunden över internet. För en del av hennes kunder är detta självklart, för andra inte.

– De gånger jag kommit överens med mina kunder om att börja jobba webbaserat har det antingen handlat om att de saknat bokföringsprogram helt och hållet och kört Excel, eller att jag kunnat visa att det blir en effektivisering. 
Sofia Axelsson startade sin redovisningsbyrå sommaren 2014. Då hade hon tio kunder och jobbade deltid. Nu har hon 20 kunder och en extraanställd. Webbaserade byråpaketet Visma Advisor är en trogen följeslagare i vardagen tillsammans med Visma Skatt, Visma Administration, med flera.

Lära sig mer

Men hon har inte jobbat med Visma eEkonomi och anmälde sig nyligen till ett seminarie i Växjö för att lära sig mer och samtidigt få lite nyheter om Visma Advisor.
– Visma eEkonomi är bra mycket bättre än vad jag trodde. Jag kommer nog att köra det i mitt egna företag och förmodligen försöka få en del kunder att jobba i det. En del kunder vill göra lite egen bokföring, andra vill bara lämna in sina papper och veta om de går plus eller minus.

Hon ser en tydlig utveckling i branschen mot ökad automatisering och en delvis förändrad roll för redovisningsekonomerna. Och hon välkomnar utvecklingen. 
– Vissa moment tar kortare tid att utföra för mig i ett webbaserat program samtidigt som  kunderna klarar en del moment själva. Vi sparar tid tillsammans och då blir kunden väldigt nöjd och vågar lägga ut ännu mer jobb på mig. Jag får också tid att ta in fler kunder.  

Okvalificerat arbete

Det är den mer okvalificerade, lite tråkiga delen av hennes arbete som bortrationaliseras, inte arbetet som sådant, menar Sofia Axelsson. Tvärtom blir arbetet mer intressant när hon kan jobba mer med rådgivning och affärsutveckling åt kunden.
En dryg tredjedel av Visma Spcs kunder i redovisningsbranschen använder webbaserade program idag, men andelen stiger snabbt.
– Jag som kommer från databranschen upplever redovisningsbranschen som lite bakåtsträvande. Man vill generellt inte förändra något som har funkat bra i alla år. Men jag tror tyvärr att de byråer som tänker så, förlorar i längden. En yngre kundkrets kommer inte acceptera att inte arbeta på nätet, de förutsätter att allt finns där.

Text och foto: Annica Jönsson

Läs mer: 

Utveckla din byrå med Anders Bernåker, om rådgivning, prissättning och hur du får mer tid. Steg 1-6 
Joakim ser kundernas behov av utbildning