Skaffa e-leg så du kan e-deklarera

Nu kan alla e-deklarera oavsett vilka blanketter som ska lämnas in. Men det krävs en e-legitimation för att e-deklarera. Och med ett e-leg i datorn eller mobilen kan du göra så mycket mer.

En e-legitimation jämställs i dag med en vanlig id-handling i Sverige. Skillnaden är förstås att e-legitimationen används för att legitimera sig på internet.

 Vad händer om du blir sen med din skattedeklaration?

Mobilt BankID

Betrodd utgivare

En e-legitimation utfärdas av en betrodd utgivare där du måste identifiera dig personligen en gång för att få ta del av tjänsten. E-legitimationen innehåller uppgifter om namn och personnummer och skyddas med ett personligt lösenord/pinkod som du anger när du använder e-legitimationen för legitimering, inloggning eller underskrift.

BankID och e-leg är samma sak

När bankerna utfärdar e-legitimationen kallar de den för BankID, men det är alltså samma sak som en e-legitimation utfärdad av ett försäkringsbolag eller en teleoperatör.

Det finns dessutom två varianter av e-legitimationen – den datorbaserade som består av ett program i datorn och den mobila som är en app i mobilen. Ett mobilt BankID är praktiskt om du vill kunna e-legitimera dig på flera olika platser.

Här skaffar du en egen e-legitimation

På länken nedan hittar du Skatteverkets lista över de svenska utgivarna av e-legitimationer. Enklast är förstås att välja den egna banken, men även andra banker och organisationer kan utfärda din e-legitimation. 

Här kan du använda e-legitimation

Mobilt BankID Skatteverket

Här är några exempel på myndigheter och e-tjänster du kan ta del av med en e-legitimation:

  • Försäkringskassan - anmäl vård av barn, ansök om föräldraledigt. (Nu även som app du använder tillsammans med Mobilt BankID.)
  • Pensionsmyndigheten - information om och planering av pension
  • CSN - ansök om studielån 
  • Skatteverket - deklarera, kontrollera skattekontot och skriv ut personbevis 
  • Svensk Adressändring - gör flyttanmälan
  • Internetbankerna – de flesta banktjänster
  • Direktbetalningstjänsten - du kan även slutföra köp på runt 500 olika e-handelsplatser

E-legitimation är en personlig handling, men som företagare kan du även få behörighet att företräda ditt företag på flertalet myndigheter och organisationers e-tjänster.

E-deklarera och få tillbaka tidigare

Den som e-deklarerar kan få tillbaka på skatten tidigare. När man e-deklarerar ser man resultatet direkt. Man kan ändra i och göra om en e-deklaration. Det är den sist lämnade som gäller. Det går numera bra att importera bilagor som NE, NEA och K4-blanketter till e-deklarationen.

Bilagorna för import skapar du enkelt med Visma Skatt där du även kan simulera resultaten av olika deklarationsalternativ.

Skatteverkets lista över utgivare av e-legitimation »

Text: Petter Hammarbäck