Hon vill sprida livsöden

Publicerad: 2014-10-16 08:22

Det är böckerna som hittar henne, inte tvärt om. Dorothea driver det lilla men produktiva litteraturförlaget i norra Sverige med vision att berika och beröra. Att sprida ovanliga livsöden och modiga människors insatser är drivkraften bakom företagandet.

– Jag berörs mycket av när människor viger sina liv till något positivt. Det finns så mycket gott här i världen men de händelserna eller personerna hamnar sällan i historieböckerna.

Orden är Dorothea Liebels. Tillsammans med sin man Ole Lund Liebel driver hon Liebel Litteraturförlag, ett förlag som specialiserat sig på tyskspråkig litteratur och då främst biografier.

Hur kom det sig att du startade företaget?

– Det var egentligen lite av en slump. 2006 stötte jag på en gammal skolkamrat från Tyskland som berättade om en av mina klasskamrater som hade skrivit en bok om sitt liv. Den handlar om hur hon som nyexaminerad barnmorska hade utvandrat till Brasilien och byggt upp ett förlossningshus i ett slumkvarter. Jag tänkte att detta måste jag ju sprida. Men när jag försökte fick jag alltid samma svar från förlagen, att det var jätteintressant men … Så då bestämde jag mig att dra igång ett förlag själv.

Liebel Litteraturförlag

Varför blev det just tyskspråkig litteratur?

– Jag kommer ursprungligen själv från Tyskland och det finns så många bra författare där. Det handlar dels om biografier som fascinerar mig och som jag tycker är värda att sprida, dels om författare som inte blivit kända här ännu. Det finns många bra som skrivit annat än deckare.

Ni har funnits i två år. Hur har det gått?

– Det rullar på ganska fort. För fort egentligen. Det blev för många böcker för snabbt, närmare bestämt åtta stycken – fem biografier och tre romaner. Alla böckerna är av olika författare och jag översätter själv.

Men vi har sagt att vi måste lugna oss lite nu. Vi har ju trots allt bara funnits i två år.

Vilken är din viktigaste erfarenhet?

– Att ha tålamod. Det tar tid att sprida sitt rykte, att man finns. Men arbetet har fungerat. Vi har åkt runt till många bokhandlare som sagt att ”er har vi hört talas om”.

– Bokbranschen är inte lätt. Jag har lyckats få en välrenommerad mentor från ett förlag så nu har jag någon att fråga i branschen, att ställa frågor till. Jag kunde inget om förlagsbranschen innan jag gav mig in i den. Hur gör man egentligen? För mig var det verkligen learning by doing.

Hur ser du på framtiden?

– Jag vet inte om vi egentligen vill växa och anställa men min dröm är att vi ska kunna leva på företaget. Det är också en dröm att vi ska kunna leja bort lite mer, kanske när det gäller marknadsföring. Idag har vi hjälp med omslagsdesign, korrekturläsning och tryck men det räcker egentligen inte. Jag kan jobba i 10 timmar en dag och ändå känna att jag inte har gjort tillräckligt. Mycket runtomkring äter min tid från det jag verkligen kan och vill göra, nämligen översätta.

– Men jag är väldigt stolt över att vi vågade, att vi tog steget. För trots allt gör jag ju bara det som jag faktiskt gillar. Pengar är inte allt. När man driver företag händer det så mycket annat som är roligt. Alla möten, alla människor man träffar.

Har du något tips till andra företagare?

– Se till att har torrt om fötterna. Ha någon som kan stötta dig, skaffa bra företagsförsäkringar och kolla upp hur det fungerar med sjukpenning.

– Gör det du brinner för men se till så att du inte brinner ut. Se till att ta pauser och sikta på återhämtning. Det är lätt att man jobbar för mycket men det går inte att plocka ner stjärnorna på en gång.

Dorothea Liebel

 





– När vi sökte startkapital hos en organisation var
det ganska omständigt och väldigt närgånget. Till
slut beslöt jag mig för att leka man. Jag gick helt
enkelt in till en bank och sökte den dubbla summan.
Pang bom så hade jag pengarna. Den känslan
försöker jag komma ihåg. Det är trots allt bara
fråga om pengar, inte om livet, säger Dorothea Liebel.                                             


Fakta
Namn: Dorothea Liebel
Företag: Liebel litteraturförlag AB
Bransch: Förlag
Använder: Visma eEkonomi
Hemsida: www.liebel.se

Text: Therese Palm