De är specialister på italienska fullblod

Publicerad: 2014-03-20 07:57 | Uppdaterad: 2014-03-20 08:37

För Jim Svedberg har bilrenoveringar och företagande gått hand i hand sedan tidigt 80-tal. Den röda tråden har varit extrema byggen och exklusiva sportbilar.

I dag är man specialiserad på de mest hetlevrade italienska fullbloden. Inte så konstigt att Jim hellre jobbar i verkstaden.

– Jim Svedberg har hållit på med bilar sedan 1984 i olika företagsformer, men sedan år 2000 driver vi en oberoende verkstadsanläggning för Ferrari, Lamborghini och Maserati, förklarar Ronnie Svensson som är Jims styvson och den som sköter det mesta runt omkring företaget.

Varför just italienska sportbilar?

– Från början höll vi på med omfattande och tidskrävande renoveringar där exempelvis ett lackarbete ska åldras i flera månader, och då sökte vi komplement till detta med kortare tider. Så vi köpte en verkstad som hade varit auktoriserad på Ferrari och byggde på med Lamborghini och Maserati, och på den vägen är det, förklarar Jim Svedberg.

Man måste inte lyfta ur motorn ur en Ferrari för  att kunna göra service på den.

 

- Nej, man måste inte lyfta ur motorn ur en Ferrari för
att kunna göra service på den. Inte på nyare bilar i
alla fall. Men det var så på de äldre bilarna, fast då
var de byggda så att det skulle gå snabbt och lätt att
lyfta ur motorn, förklarar Jim Svedberg. 
Foto: privat.                                                       

Oberoende med globala samarbeten

– Nu jobbar vi dock som en oberoende verkstad med allt från service och besiktningar till skadereparationer. Då kan vi hålla lägre priser och har större frihet att välja leverantörer och samarbetspartners efter vad som passar oss och våra kunder bäst. Vi har etablerat en mängd samarbeten med partners i Italien, Europa och USA där vi både kan köpa delar och utbyta kunskap, tillägger Ronnie.

Är det inte svårt att vara så nischad?

– Nej, inte i dag. Det var svårt att slå sig in på marknaden för 15 år sedan. Då fanns det inte lika mycket exklusiva bilar som i dag. Nu är det nästan tvärt om – det finns så mycket bilar och kunder att vi ibland har svårt att hinna med trots att vi nu är fem man. Visst hade vi några tuffa år i början innan vi jobbat upp ett bra namn, men nu rullar det på bra.

Dina bästa tips och råd?

– Man kommer sällan någonstans om man inte är beredd att jobba mer än mellan 8-17. De första åren är tuffa och man får vara beredd på att lägga ner all sin tid och hela sin själ och kan inte räkna med att få betalt för detta i början. Belöningen har vi i dag då vi har massor med trogna kunder, men det tog flera år att nå den positionen vi nu är i, avslutar Ronnie.

Jim Svedberg

Fakta
Namn: Jim Svedberg
Företag: Auto Cura AB
Bransch: fordon
Använder: Visma Administration 500
Hemsida: www.autocura.se

Text: Petter Hammarbäck