Lysande förutsättningar att växa med e-handel

Publicerad: 2014-05-15 07:52

Växjö Elektriska är en prisbelönt belysningsbutik med 70 år i branschen. Kunniga och välkända i sin nisch. Men på webben har de fört en anonym tillvaro, fram tills nu.

Hemsidan fyllde länge ingen annan funktion än ett visitkort på nätet. Kunderna kunde varken handla eller läsa mer om produkterna på webben. Men så beslutade sig företaget för att byta strategi och låta e-handel bli ett viktigt ben i verksamheten.

Hur kom det sig att ni valde att satsa även på webben?

– Det enkla svaret är att våra kunder efterfrågade det.
Genom ett gott rykte har vi skaffat många långväga
kunder och de vill kunna handla av oss även utan att
åka hela vägen till Växjö från exempelvis Stockholm.
Tidigare fyllde vi ju inte deras behov, berättar
Linda Johansson, webbansvarig på Växjö Elektriska.

– Sedan handlar det också om att ändra inställning
från att se nätbutiken som en konkurrent till den fysiska
butiken till att se hur de kan komplettera varandra i
en växande verksamhet.

Bild med lampa                          

Hur kompletterar de varandra då?

– Som jag var inne på så överbryggar vi ju de geografiska avstånden med e-handel. I nätbutiken kan du nå oss när som helst och varifrån du vill. Dessutom kan vi visa och sälja betydligt fler modeller på nätet. I butiken på Storgatan i Växjö får du å andra sidan prata direkt med våra ljusexperter om hur du fixar belysningen bäst utifrån dina förutsättningar.

Hur ser era förhoppningar ut kring webbsatsningen?

– Målet är såklart att växa omsättningsmässigt och nå ut till ännu fler kunder. Vi är fortfarande i en uppbyggnadsfas där vi fyller på med nytt innehåll för varje dag som går. Efter hand kommer även sociala medier in som allt viktigare pusselbit för att driva trafik. Framförallt Instagram, Facebook och Pinterest.

På vilket sätt ska ni sticka ut i konkurrensen på nätet?

Växjö Elektriska


– Förutom att erbjuda riktigt bra produkter från de bästa
varumärkena så är det servicenivån som kommer bli vår fördel. 

Vi tänker sträva efter att ge samma personliga service på
webben som i butiken.

Som kund ska du kunna få inspiration på hemsidan, men
även kunskap genom exempelvis vår belysningsguide och
andra tips från våra experter.                                                                                               

Fakta
Namn: Linda Johansson
Företag: Växjö Elektriska
Bransch: Belysning, inredningsdetaljer
Använder: Visma Administration 2000
Hemsida: vaxjoelektriska.se

Text: Filip Lendahls
Foton: Växjö Elektriska