Möt möbelsnickaren på Swedendro som sadlade om

Möt möbelsnickaren som började sälja snickerimaskinerna istället. Men så sadlade han om en gång till och blev sin egen.

Nu när Håkan Sjögren etablerat det egna företaget SweDendro med butik och utställningslokal både i Växjö och Stockholm verkar det som om webbhandeln ska bli nästa område. Men det är fortfarande snickerimaskinerna från Felder i Österrike som säljs.

- Vi säljer snickerimaskiner som sågar, fräsar och hyvlar, främst från Felder. Våra kunder är allt ifrån privatpersoner till större snickerier, skolor, institutioner, fängelser och sjukhus. Många byggnadssnickerier satsar på att ha en verkstad där de själva kan tillverka fönster, dörrar och köksinredningar, berättar Håkan Sjögren, vd och ägare till SweDendro AB.

Säljer ni snickerimaskiner via webben?

– Ja, det förekommer faktiskt, men det handlar lika mycket om marknadsföring som försäljning. Våra snickerimaskiner har långa garantier och håller i många år. Så även om våra kunder är trogna kan det ta många år mellan maskininköpen. I webbshopen säljer vi mycket tillbehör och förbrukningsmaterial, men också en hel del specialverktyg. Det är ofta så nya kunder hittar oss – genom sökningar på webben.

Hör Håkan Sjögren  berätta om hur Swedendro  säljer snickerimaskiner och  verktyg via Visma Webshop.

Filmklipp: Hör Håkan Sjögren berätta
om hur Swedendro 
säljer snickerimaskiner
och 
verktyg via Visma Webshop.                                                                         

Hur gör ni för att synas?

– Förutom mässor och egna utställningar i våra två butiker, jobbar vi en hel del med Google Adwords och att sökoptimera innehållet i vår webbshop för att komma högt upp bland sökträffarna. Utöver detta skickar vi ut runt 5.000 kampanjkataloger 3-4 gånger per år, vilket får ses som unikt i vår bransch.

Och det fungerar uppenbarligen. Förra året omsatte SweDendro mellan 12 och 13 miljoner kronor och då sålde man för dryga miljonen via webbshopen. Men det handlar lika mycket om att hitta nya kunder.

– Ibland kan det vara väl små affärer som trillar in. Affärer som kostar lika mycket att leverera som varan är värd. Men även det är marknadsföring. Kunder som hittar oss genom att googla efter till exempel pluggborr och sedan löser sina problem med våra varor kommer ofta tillbaka och köper mer.

Finansiering för fler affärer

– Ett annat sätt är att arbeta mycket med finansieringslösningar som leasing och avbetalning. Det finns ju i princip inget egenvärde i att äga en maskin, inte förrän du ska sälja den. Värdet ligger i att ha tillgång till maskinen när du behöver den. Egentligen är det ju tokigt att ta en stor kostnad nu för något du ska använda i 10-15 år framåt. Bättre då att betala av kostnaden på fler år istället för att betala allt mot faktura direkt.

Bästa rådet till andra företagare

– Öppna en webbshop! Det kräver en del arbete för att komma igång med en webbshop och sedan måste den underhållas. Men det är webbshopen som kommer att ge dig morgondagens kunder. Vi använder vår webbshop för att tala om när vi har demovisningar och vi har kopplat in en nyhetssida inom trävarubranschen som ger besökarna något nytt och läsvärt. 



– Visma Webshop är suverän med dess inbyggda sökmotorstöd och kopplingar till Google Adwords. När någon köper något plingar det bara till i mobiltelefonen så ligger det en färdig webborder i vårt ordersystem, som vi bara ska tanka ner och sen skicka grejerna, säger Håkan Sjögren, vd på SweDendro AB.       

 

 

Fakta

Namn: Håkan Sjögren
Företag: SweDendro AB
Bransch: Maskiner, verktyg och tillbehör för träbearbetning
Använder: Visma Administration 2000, Visma Lön 300, Visma Webshop
Hemsida: www.swedendro-tools.se

 

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi