Så får du journalisten att nappa

Publicerad: 2014-07-28 12:44

De flesta företagare vill väl ha uppmärksamhet i pressen ibland. Kanske för att fira något, kanske för att nå ut med information om nya produkter och tjänster. Men det är inte alldeles enkelt att bli publicerad. Här är nyckeln som 80 procent efterfrågar.

Företag som söker uppmärksamhet skriver gärna pressreleaser och skickar ut dessa till pressen. Men många pressreleaser når inte fram. En viktig anledning till att journalisterna inte nappar kan vara att ditt material inte motsvarar det journalisterna efterfrågar.

80 procent anser att bilderna är viktiga
Enligt en amerikansk undersökning anser över 80 procent av journalisterna att bilder med text är viktiga. Men det är bara i 38 procent av fallen som bilder ingår.

Bilder och video efterfrågas
Även video-klipp efterfrågas för webbpublicering och då som inbäddningsbar kod som enkelt kan läggas in och länka till befintliga videoklipp publicerade på exempelvis Youtube.

Även på webben och Facebook
Journalisternas aptit på bilder och video gäller egentligen inte bara medier utan kan lika gärna ses som en god indikation på vad tidningsläsare och folk i allmänhet vill ha. Och det gäller förstås även på webben och i sociala medier. Så se till att lägga stor vikt även vid bilderna i all din kommunikation. Det är vad 80 procent efterfrågar.

Text: Petter Hammarbäck