Då ger morgonkaffet mest effekt

Publicerad: 2014-01-22 08:59 | Uppdaterad: 2014-01-22 09:19

Drick inte första koppen för tidigt. Bäst effekt får du när hjärnan behöver kaffet som mest och det är senare på förmiddagen.

Första koppen kan till och med vara i onödan och snarare förvärra koffeinberoendet än göra dig piggare. Det handlar om hur kroppen påverkas av andra saker som dagsljus.

Den vetenskapliga förklaringen är hur kroppens stresshormon kortisol påverkas. Kronofarmakologi heter läran om hur kroppens hormoner och dygnsrytm interagerar med droger och medicin, skriver tidningen Kollega.

Din hjärna blir pigg av ljuset

De flesta friska människor påverkas av dagsljuset och har som högst kortisolnivåer när det ljusnar på morgonen. Det är då våra hjärnor är som mest alerta.

Enligt den amerikanske hjärnforskaren Steven Miller är därför morgonkopparna med kaffe onödiga eftersom kortisolhalten ändå är så hög just då. Tvärtom leder tidigt kaffedrickande till att du blir mer beroende av koffein vilket i sin tur innebär att du måste höja dosen ytterligare för att piggna till.

Då ger kaffet bäst effekt

Mest får du i stället ut av koffeinkicken om du väntar med att dricka kaffe till mellan 9:30 och 11:30 då hjärnan är som trögast och kortisolhalten som lägst. Enligt samma resonemang bör du undvika kaffe under lunchtid och vid tiden för kvällsmat då kortisolnivåerna redan är höga.

Bäst effekt får du när hjärnan  behöver kaffet som mest och det är senare på förmiddagen.

Drick inte första koppen för tidigt. Bäst effekt får du när hjärnan
behöver kaffet som mest och det är senare på förmiddagen. 
Foto: Therese Palm

Text: Petter Hammarbäck