Så jobbar du rätt framför datorn – 5 tips

Publicerad: 2014-08-08 11:15

Tillbaka framför datorn efter semestern? Det kan kanske kännas lite stelt och ömt i nacken och axlarna så här efter sommarledigheten. Här kommer fem tips för att undvika problem.

1. Tänk på hur du sitter och variera din arbetsställning så ofta det går. Ta pauser då och då och fundera på hur du kan ändra dina arbetsrutiner så att de leder till större variation.

2. Paddnacke eller gamnacke är i dag vanliga problem, det vill säga att man lutar sig fram mot läsplatta respektive skärm/tangentbord för att kunna se bättre. Undvik det!

3. Se till att ha stöd för underarmarna när du skriver och försök slappna av i axlarna, dra inte upp dem.

4. Vila ögonen genom att lyfta blicken från datorn några gånger per timme. Det kan vara bra att blunda helt emellanåt.

5. Om du sms:ar mycket eller skriver på en läsplatta utan tangentbord – se till att variera mellan att använda båda händerna och de olika fingrarna när du skriver.

Om du har ont i nacke och axlar är motion och träning ofta ett bra recept.

– Motion sätter igång kroppens eget smärthämmande system och har inga biverkningar, säger sjukgymnasten Beatrice Bakalis, enligt 1177 Vårdguidens magazin.

Spänningar i muskulaturen kan byggas upp under en lång tid innan smärtan kommer.

Spänningar i muskulaturen kan byggas upp under en lång tid innan smärtan kommer. Lyssna på kroppens signaler och undvik varaktiga problem.
Foto: Norden.org/Johannes Jansson

Text: Emma Cajnerud