Josefine har häftigaste nätbutiken

Publicerad: 2013-02-07 09:34 | Uppdaterad: 2013-02-20 10:55

När UF-företagaren Josefine Yun-Ji Lim bestämde sig för att sy om second hand-kläder, var det en självklarhet för henne att sälja på nätet. Hennes nätbutik korades i dag av Visma som Sveriges häftigaste nätbutik.

Josefine Yun-Ji Lim studerar naturvetenskapsprogrammet på Karolinska skolan i Örebro. Hon är en av över 22.000 gymnasieungdomar som i år driver ett UF-företag. Josefines affärsidé är att köpa in och sy om second hand-kläder, som hon säljer både i modebutik i Örebro och i nätbutik.

Josefine har byggt sin nätbutik med Vismas verktyg Visma Webshop och deltog i Vismas UF-tävling "Sveriges häftigaste nätbutik", som lät UF-företagare tävla om vem som kunde bygga den snyggaste och mest säljande hemsidan. I dag korades Josefine som vinnare av den tävlingen med en prisvinst på 5.000 kronor.

Väntade du dig att vinna tävlingen?

– Inte till 100 procent, men jag kände att jag skulle hamna bland topp 10. Jag har lagt ner väldigt mycket tid på sidan, den blev verkligen fin och lever upp till tävlingskriterierna.

Varför sälja på nätet?

– För mig var det en självklarhet med tanke på att jag under företagsstarten inte hade en butik att sälja mina kläder i. Jag funderade på hur jag skulle kunna nå ut med mina kläder till kunder. Facebook var ett alternativ, men där äger Facebook dina bilder och företagssidan blir inte så snygg. Därför bestämde jag mig för att sälja med nätbutik – där kan jag publicera all viktig information om företaget, säkerheten är högre och jag äger själv allt innehåll.

Vad är det viktigaste budskapet till dina besökare?

– Mitt erbjudande är det viktigaste budskapet till besökarna: Jag syr, lagar och gör om second hand-kläder till dig som kund. En del av tanken med nätbutiken är att med modellbilder visa hur fina kläder kan bli fastän de är second hand. Nu närmast vill jag även bredda sajten för att förmedla hur kläder påverkar vår miljö och så klart varför second hand-kläder är ett bra miljöval.

Josefine Yun-Ji Lim har tidigare gått en kurs i webbdesign  och tänkte först själv bygga en sajt, men upptäckte att  Visma sponsrar Sveriges UF-företag med nätbutiksverktyg.  Med Visma Avendo Webshop insåg hon hur skönt det var  att kunna bygga en snygg nätbutik utan att behöva koda.

 

Josefine Yun-Ji Lim har tidigare gått en kurs i webbdesign 
och tänkte först själv bygga en sajt, men upptäckte att 
Visma sponsrar Sveriges UF-företag med nätbutiksverktyg. 
Med Visma Avendo Webshop insåg hon hur skönt det var 
att kunna bygga en snygg nätbutik utan att behöva koda.

Foto: Agnes Stenlund                                                                                  

Fakta
Namn: Josefine Yun-Ji Lim
Företag: Yun-Ji Lim UF
Bransch: Second hand
Hemsida: www.yunji.se

Juryns bedömning
"Med en snygg och stilren webbshop som sätter fokus på bilder imponeras juryn av hur varje liten del är behandlad med omtanke och genomgående hög kvalitet. Detta återspeglas inte minst i den kreativa variationen som inbjuder till att upptäcka mer. Den här webshoppen är mer än en butik. Den är också ett personligt och unikt ställe som vi är ivriga att återkomma till".

Fakta: UF
Ung Företagsamhet, UF, är en ideell, partipolitiskt obunden förening som samverkar med skolan för att införa företagsamhet i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger unga möjligheten att utveckla sin kreativitet och sitt entreprenörskap genom att driva ett UF-företag under ett läsår.

Text: Alexander Rehnborg