Claes gick från motorcyklar till parfym

Publicerad: 2013-02-28 07:57 | Uppdaterad: 2014-07-02 11:00

För småföretagaren Claes Gustafsson blev lågkonjunkturen en möjlighet till att utveckla entreprenörskapet och samtidigt sadla om till en helt ny bransch.

Efter 12 år i mc-branschen med företaget Bikestop insåg småföretagaren Claes Gustafsson att konjunkturen och branschen pekade på stora orosmoln. Kraven för motorcykelkort blev dessutom hårdare, bland annat höjdes åldersgränsen till 24 år. Claes såg en svår tid framför sig som företagare.

Vilka svåra val ställdes du då inför?

– Det första man som företagare ställs inför är vilket ansvar man har gentemot sina anställda. Jag kände en stor skuld över valet att behöva avveckla verksamheten. Samtidigt kunde jag inte kringgå beslutet – ingen hade ju tjänat på att köra företaget in i en konkurs.

– En annan utmaning som jag brottades med var tanken: ”Jag har ju alltid sålt motorcyklar, jag kan ingenting annat!”. I en sådan situation kan man känna sig lite avskärmad och tveka på om man verkligen vågar testa på något nytt. Man tvingas tuffa till sig för att våga ta steget. Det är en mognadsprocess man går igenom som företagare.

Varför valde du att börja sälja parfym och hårvårdsprodukter på nätet?

– Ja, det är ju en ganska stor kontrast till att sälja motorcyklar, skrattar Claes. Det var ett beslut som fick mogna fram under nästan två års tid. Jag ville hitta en produkt som inte var fullt så konjunkturkänslig som motorcyklar, och som höjde vardagslyxen för människor. Efter ett halvår av research av marknaden och konkurrenter, så bestämde jag mig för att starta upp företaget Styleport och börja sälja parfym och hårvårdsprodukter.

Hur har den här resan utvecklat dig som företagare?

– Varje dag är en prövning! Jag läser väldigt mycket på internet och studerar hur konkurrenterna jobbar. Jag försöker också hänga med i branschtrender på Youtube och bloggar. Alla rutiner sitter inte ännu i ryggmärgen, men som företagare är det otroligt spännande att på mindre än 15 år fått chansen att bygga upp en helt ny verksamhet från grunden.

Claes Gustafsson kör fortfarande motorcykel  på fritiden. Han kan ibland sakna både den  fina gemenskapen och alla fantastiska kunder,  som han fick uppleva och träffa under sina  år som företagare i mc-branschen.

 

Claes Gustafsson kör fortfarande motorcykel 
på fritiden. Han kan ibland sakna både den 
fina gemenskapen och alla fantastiska kunder, 
som han fick uppleva och träffa under sina 
år som företagare i mc-branschen. Foto: Privat                                            

Fakta
Namn: Claes Gustafsson
Företag: Styleport
Bransch: Parfym/hårvårdsprodukter
Hemsida: www.styleport.se

Text: Alexander Rehnborg