Få ut det bästa ur mässan

Publicerad: 2012-10-11 08:00 | Uppdaterad: 2014-10-23 13:57

Hösten är full av inspirerande mässor, från norr till söder. Vi frågade Linda Sätterström, ägare till babydesignföretaget Elodie Details och van utställare, hur man får ut bästa möjliga av sitt mässdeltagande.

– Först och främst är det viktigt att ha en bra monter. Jag tycker att man ska inreda den med mycket ljus och så ska det finnas lite olika miljöer. En del där alla är välkomna och kan känna sig bekväma och en del där man kan ta emot lite speciella gäster. Det är också viktigt att montern speglar varumärket.

Hur fångar man upp besökarna på mässan?

– Det är lite olika för olika mässor. Den senaste mässan vi deltog i var en stor mässa i Köln. Då jobbade vi i stort sett bara med förbokade möten. Vi bjöd in kunderna och hade en fullbokad agenda redan innan mässan drog igång. På mindre mässor får man se till att ha en inbjudande monter och vara välkomnande och positiv. Det speglar ju av sig på kunderna som kommer dit!

Elodie Details

Det kan vara slitsamt att jobba på en mässa, hur håller man sig själv på topp?

– Gott om kaffe är alltid bra! Jag brukar försöka hålla mig ifrån sena kvällar och se till att vara utvilad när jag kommer till mässan på morgonen. Man får vara förberedd på att det är fullt ös så blir det bra. 

Ska man bjuda på något i montern? 
– Ja, det är alltid trevligt. Kaffe, bubbelvatten och godis räcker långt. Är det större kunder på plats så blir det kanske representation med dem senare på kvällen.

Hur vet man att man har lyckats med en mässa?

 – Det där är inte alltid lätt att se. Om man inte tar emot order på plats i montern så kan det ta upp till ett halvår innan man vet om man lyckats eller inte. Jag kan få en känsla med mig men vet ju inte säkert att den stämmer. Ibland kan man behöva ställa ut flera år i rad för att se resultat.

Har du några andra råd att ge till mässnybörjare? 

– Var inte för snål med monteryta och utseende och var inte rädd för att ta ut svängarna. När man är ny kan det vara bra att framstå som lite mer än man egentligen är - det är så man växer.

Linda Sätterström tipsar bland annat om hur  man ska tänka när man inreder sin monter.
Linda Sätterström tipsar bland annat om hur
man ska tänka när man inreder sin monter. 

Fakta
Namn: Linda Sätterström 
Företag: Elodie Details AB 
Bransch: Babyprodukter 
Hemsida: www.elodiedetails.com

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev