Kallur ska lyfta kvinnors företagande

Publicerad: 2012-11-22 07:59 | Uppdaterad: 2012-11-22 10:29

Tillväxtverket söker efter nya ambassadörer för kvinnors företagande, men vad gör egentligen en sådan? Visma Infoline frågar Kristina Kallur, grundare av barnmatsföretaget EnaGo och ambassadör sedan två år tillbaka.

– Det kan se lite olika ut från person till person. Jag har valt att satsa på personliga möten med blivande och nystartade företagare och det är också detta jag tycker är roligast – jag tror att jag har allra mest att ge till dem som just är på väg att starta. Andra väljer att lägga fokus på skolor och elever till exempel. För mig har ambassadörskapet två sidor. Det ena är att det ger mig utrymme att växa och inspireras själv till exempel med hjälp av de nätverk jag får tillgång till, och det andra är att jag får möjlighet att hjälpa andra.

Varför behövs det ambassadörer för kvinnors företagande?

– För att visa att kvinnors företagande kan se vitt skilda ut och att man kan utgå från enormt olika branscher.

Hur kom det sig att du blev ambassadör?

– Det var en företagare där jag bor som själv var ambassadör som tipsade mig. För mig har det alltid varit viktigt att knyta mig till nätverk för att kunna bolla olika saker, så jag tyckte det lät spännande. Även om man inte pratar med folk i samma bransch så har man ju ungefär samma frågor att ställa som företagare.

Vad har tiden som ambassadör gett dig och ditt företag?

– Jag har fått massor med kontakter, både privat och affärsmässigt. Det har varit jätteroligt att träffa och peppa personer som finns lokalt och regionalt och som går och funderar på en affärsidé. Jag gick en kurs för ett tag sedan och då sa kursledaren att det var tack vare mig som hon hade startat sitt företag. Hon hade lyssnat på en av mina föreläsningar – och det jag sa inspirerade henne till att starta eget. Det kändes så himla häftigt!

Passar det alla att bli ambassadörer?

– Man ska tycka att det är lustfyllt att dela med sig till andra, annars kan det bli betungande.

Kommer du fortsätta som ambassadör nu efter årsskiftet?

– Ja, det vill och hoppas jag. Jag har ansökt om det och har rekommenderat flera i mina nätverk lokalt att ansöka de också!

Kristina Kallur från Falun driver barnmatsföretaget EnaGo  som är specialiserat på traditionell svensk barnmat utan  ingrediensen mjölk. Idén fick hon när hennes son visade  sig vara mjölkallergiker och det inte gick att köpa barnmat  till honom i butikerna.

 

Kristina Kallur från Falun driver barnmatsföretaget EnaGo
som är specialiserat på traditionell svensk barnmat utan
ingrediensen mjölk. Idén fick hon när hennes son visade
sig vara mjölkallergiker och det inte gick att köpa barnmat
till honom i butikerna. Foto: Privat                                                                           

Fakta
Namn: Kristina Kallur
Företag: Enago AB
Bransch: Livsmedel/barnmat
Hemsida: www.enago.se

Text: Emma Cajnerud