Med blomstrande äventyrsbutik

Publicerad: 2012-05-10 07:09 | Uppdaterad: 2014-10-23 13:35

Med kreativ närvaro på sociala medier har äventyrsföretaget Addnatures nätbutik blomstrat. Vi har frågat Johan Ekroth, kommunikationsansvarig på Addnature, hur man når framgång på sociala medier.

Knappt en av fem småföretagare i dag använder Facebook eller Twitter i sin verksamhet, det visar en undersökning från Visma. Samtidigt hävdar många experter på marknadsföring att det är just småföretagarna som har mest att vinna på närvaro i sociala medier. Det vet Johan Ekroth, som har varit med från början att bygga upp Addnatures framgångar på bland annat Facebook.

Hur tänkte ni när ni startade en företagssida på Facebook?

– Tidigare arbetade vi med traditionell marknadsföring i annonser och liknande, som många andra företag gör. Då tänkte jag: ”Så här stela är vi ju inte i butiken med våra kunder. Folk handlar av oss för att de gillar vår stil. Vi missar att berätta för folk vilka vi faktiskt är”. Detta resulterade i att vi för två år sedan startade upp en sida för företaget på Facebook.

Hur vet man att sociala medier ska ge något tillbaka till företaget?

– Allting är så klart ett experiment och man får se var det landar. Själva varumärkesbygget på sociala medier är svårt att mäta, men försäljning går att värdera och där vet vi att ungefär 2,5 procent av försäljningen i vår webbutik kommer från vår Facebooksida. Den siffran är jätteviktig eftersom den rättfärdigar vår existens på Facebook och vårt arbete med sociala medier.

Har ni tips till hur andra småföretag kan lyckas på Twitter eller Facebook?

– Försök att tänka på sociala medier som en middagsbjudning med dina vänner. Om du har hittat en cool pryl som du vill rekommendera, vill dina vänner inte höra tråkigt säljsnack. De vill lyssna till en rolig historia och få ett underhållsvärde kring dig och produkten. Precis som med all smart copywriting handlar det om att skapa en sådan levande och regelbunden dialog med sin målgrupp på sociala medier.

En blomstrande äventyrsbutik
Foto: Addnature

Fakta
Namn: Johan Ekroth
Företag: Addnature
Bransch: Äventyr/outdoor/e-handel
Hemsida: addnature.com »