Att driva camping som livsstil

Publicerad: 2012-05-03 08:16 | Uppdaterad: 2014-10-23 13:36

Försommarvärmen är äntligen här! På västsvenska Gröne Backe Camping i Dalsland har man redan haft två fullbokade helger i april. Det är en livsstil att driva campingföretag, berättar delägaren Conny Nilsson.

Ända sedan 50-talet har Gröne Backe Camping lockat svenska campinggäster och utländska turister till natursköna Ed i Dalsland. 2001 bestämde sig kompanjonerna Conny Nilsson, Pia Nilsson och Johan Hansen för att köpa och ta över en av Sveriges äldsta campingplatser.

Hur blir årets campingsäsong?

– Våren har börjat jättebra med fint väder och många aktiviteter. Eds marknad bidrog till att både campingplatserna och stugorna redan haft två fullbokade helger i april. Just nu förbereder vi oss inför den stora sommarsäsongen genom att rusta upp bastuflotte, båtar, golfbana och mycket annat. I slutet på maj ska allting vara klart!

Vad är roligast med att driva ett campingföretag?

– Kundkontakten, utan tvekan. Vi träffar hela tiden olika typer av människor. Mitt på sommaren har vi mycket tyskar och holländare, annars dominerar svenska och norska gäster på campingen. Vi som driver företaget ser egentligen inte det här som ett arbete, vi lever och verkar på campingen varje dag. Det är en livsstil att driva ett campingföretag!

Camping
Foto: Privat

Fakta
Namn: Conny Nilsson
Företag: Gröne Backe Camping
Bransch: Turism/camping
Hemsida: gbcamp.nu »