De anpassar utbudet efter kunden

Publicerad: 2012-04-19 07:51 | Uppdaterad: 2014-10-23 16:27

Dvd-försäljningen minskar och allt fler lyssnar på strömmande musik i stället för att köpa cd-skivor. Men det säljs trots allt en hel del skivor med musik, film och spel tack vare företag som Kosta Musikprodukter.

– Cd-musiken minskade med 30 procent förra året, men det finns fortfarande gott om volymprodukter som säljer bra, som till exempel Melodifestivalen. Det handlar om att anpassa utbudet efter målgruppen och att erbjuda nya intressanta produkter, säger Marcus Johansson som är vd för Kosta Musikprodukter AB.

Hur ser ni på framtiden med skivförsäljning i butiker?

– För vår del handlar det om service – vi breddar vår tjänst att tillhandahålla ett skräddarsytt sortiment anpassat efter butikens behov och försäljning med ett servicekoncept kallat StoreQuality.

– Det handlar om att låta våra butiker och leverantörer följa och utvärdera kampanjer och skyltning med nya filmer och musikskivor. Med den nya tjänsten riktar vi oss även till leverantörer utanför media som jobbar mot dagligvaruhandeln.

Även om skivförsäljningen minskat omsattes  dvd-filmer för 2 miljarder kronor under 2011,  så visst säljs det filmer i Sverige, säger Marcus  Johansson som är vd för Kosta Musikprodukter AB.

 

Även om skivförsäljningen minskat omsattes 
dvd-filmer för 2 miljarder kronor under 2011, 
så visst säljs det filmer i Sverige, säger Marcus 
Johansson som är vd för Kosta Musikprodukter AB.
Foto: Petter Hammarbäck                                                                                      

Fakta
Namn: Marcus Johansson
Företag: Kosta Musikprodukter AB
Bransch: Distributör av film och musik