Så maxar Ekströms Vasaloppet

Ekströms

Bild: Ekströms

Snötäckta spår genom skog och mark. En naturupplevelse och kraftansträngning utöver det vanliga. Depåer där blåbärssoppan står uppradad i muggar. Det handlar förstås om Vasaloppet.

Traditionen med blåbärssoppa i Vasaloppet har funnits sedan 1922 men inför loppet 1958 uteblev blåbärsskörden i Dalaskogarna och man stod utan blåbär. Arrangörerna vände sig till Ekströms som precis lanserat en blåbärssoppa och sedan dess har Ekströms funnits som en del av Vasaloppet.

"Vi utvärderar vår medverkan varje år."

Men vad betyder Vasaloppet för Ekströms? Madeleine Lund Holmberg, Senior Brand Manager för Ekströms på Orkla Foods Sverige, berättar:
— Vasaloppet betyder väldigt mycket för Ekströms både externt i och med att det har ett stort PR-värde men också internt gentemot våra medarbetare. Ekströms har en stor exponering i själva sponsorskapet där vi är synliga på många olika så kallade touchpoints inför och under Vasaloppet. Det finns dekaler vid olika depåer, vi har vår logga på muggar och så står vi för själva blåbärssoppan. Att Vasaloppet sänds i TV gör att vi både får exponering för de som åker och de som tittar.

Ni har varit en partner till Vasaloppet i snart 60 år. Är det en självklarhet att ni ska vara med år efter år?
— Vi utvärderar vår medverkan varje år. Den ska kännas relevant både för eventet och för varumärket i sig. Vad får Vasaloppet ut av det och vad får vi ut av det? Hittills har vi haft ett väldigt gott samarbete som vi önskar fortsätta stötta. Produkten har en viktig betydelse under loppen både ur ett produktperspektiv och ur ett varumärkesperspektiv.

Hur maximera ni nyttan av ett event som Vasaloppet?
— Förutsom den exponering vi får av själva sponsorskapet marknadsför vi också själva vår medverkan på olika sätt. Våra produkter säljs dagligen och vi berättar om vårt engagemang i Vasaloppet på butiksmaterial, vi har vår sponsorlogga på förpackningen, vi lottar ut biljetter i sociala medier och på vår hemsida.

— Vasaloppet anordnar också så kallade vallakvällar där vi också finns med och vi sponsrar även med blåbärssoppa till Barnens Vasalopp.

Många medarbetare som åker Vasaloppet

— Vi har många Vasaloppsåkare från våra olika fabriker, det finns en stolthet i både varumärket och produkterna. Det är en tradition sedan många år att anställda får biljetter av Ekströms och det är både kvinnor och män som åker, individuellt och i lag. Vi tycker att det är viktigt att uppmuntra till den här typen av aktiviteter generellt men särskilt förstås eftersom Ekströms är så delaktiga i Vasaloppet.

Hur ser ert praktiska arbete ut kring Vasaloppet?
— Vi arbetar som mest intensivt under hösten rent praktiskt med att lägga beställningar, ta fram expomaterial för loppet och butikerna. Under resten av året har vi planering och uppföljning.

Om du skulle ge tips till den som är företagare och har ett kommande event i sin stad eller i anknytning till den egna affären, vad skulle du säga då?
— Utvärdera din medverkan. Det ska finnas en tydlig koppling med det man sponsrar med varumärket, att det finns en affärsnytta, den kan vara på olika plan, känslomässigt och funktionellt. Som företagare kan du själv säkerställa och göra undersökningar, hur det påverkar uppfattningen om varumärket.

Ekströms webbplats: ekstroms.se

Kanske vill du också läsa:

Hon lär småföretagare PR
10 tips om att skriva pressmeddelanden

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev