Xtravel, Erik Asmussen

Xtravel – en extremt annorlunda resebyrå

När Eric Asmussen snackar resor är det svårt att inte ryckas med. Det märks att han kan sin sak och verkligen brinner för det han håller på med. Inte konstigt att Xtravel är ett snabbväxande företag i sin nisch. Men den brinnande entusiasmen kan också vara ett hinder, åtminstone för tillväxten när man ska ta nästa stora steg.

Publicerad: 2016-02-09 14:05 | Uppdaterad: 2016-02-09 14:05

Xtravel, Erik AsmussenEric Asmussen är äventyraren som präglats av den amerikanska drömmen där allt är möjligt. Direkt efter gymnasiet gav han sig av till USA och stannade i nästan fyra år. Men det var när han jobbade som reseledare i Alperna som han insåg att han ville mer än att guida glada turister genom tillrättalagda pister.

– Jag kan också uppskatta charter med den avkopplingen det innebär, men det är inte det som är kryddan i livet för mig. Det är att lära sig något nytt, uppleva något annorlunda och att få utvecklas, berättar Eric Asmussen.

Så när Eric presenterade sina idéer om lite tuffare skidåkning, vågsurf, mountainbike, motocross och lite tuffare vandringar och fick kalla handen av sin dåvarande arbetsgivare, startade han eget istället. Året var 2004 och sedan dess har Eric och hans företag Xtravel arrangerat actionsportresor av det mer spännande slaget med stor framgång för både privatpersoner och företag som vill ha en unik konferensresa.

De brinner för det de gör

Men det är inte bara Eric som brinner för extrema äventyrsresor. Xtravel tar även hjälp av ett 50-tal guider som alla egentligen jobbar med något annat, men som verkligen brinner för de extremsporter och de resmål de guidar till.– Xtravel har som mål att skapa upplevelser som blir till dina bästa minnen i livet. Jag tror inte man kan sälja detta om man inte själv är genuint intresserad, förklarar Eric.
Och det är antagligen en stor anledning till researrangörens framgångar samt en oslagbart skön stämning och skönt folk på kontoret i Stockholm.

Med träningstips och filmer med övningar

En annan förklaring till framgångarna syns på Xtravels hemsida, som för övrigt är nylanserad, och i sociala medier. De gör verkligen vad de kan för att hjälpa sina kunder med vad de vill ha och uppnå genom att tillhandahålla bra information.  
– Det är en medveten strategi, att inte sälja utan snarare hjälpa folk till det där minnet eller den där resan de drömt om, och att hjälpa dem göra det bästa möjliga av det. 

Det har gått bra för Xtravel sedan starten. Företaget har i princip dubblat omsättningen varje år initialt. Men för några år sedan hände något och då stannade tillväxten något av. Eric fick en dotter! Fokus ändrades oundvikligen och känslan av att tiden inte räckte till blev än tydligare.
– Ja, det beror inte endast på att vi fick en dotter och att jag var pappaledig utan det är självfallet många faktorer som spelar in. Men att något annat som nu var viktigast i livet kom in märktes helt klart, och så skall det få vara. Nu efter ett par år när Estelle snart är fem år har jag hittat en bra balans i det hela och kollegorna som varit med ett tag har också tydligare mål och arbetsuppgifter än när Estelle föddes.

Det krävs nya grepp för att växa vidare

Men det är inte bara Erics dotter som förändrat saken. Även Eric har insett sina begränsningar. För att Xtravel ska kunna växa vidare krävs mer än det brinnande intresse som varit så framgångsrikt hittills.

– För att nå den internationella framgång och ytterligare framgångar här hemma i Skandinavien som jag önskar, så måste det in ännu fler inspirerande människor med kunskap och energi, och med grym organisatorisk förmåga samt med mer erfarenhet från större bolag än vad jag och mina kollegor har idag.

Hur ser Xtravel ut om fem år?

– Vi har tydligare mål, en mer digitaliserad marknadsföring, bättre spetskompetens inom varje ort och en bra plan för att utöka med fler orter. Jag är nog fortfarande vd, men har även fått in partners och delägare som kompletterar mig med andra egenskaper.

Xtravel, Erik Asmussen– Förutom att vara den ledande arrangören av actionsportresor i Sverige och Norge siktar vi på att nå samma ställning internationellt.

– Även om man numera har en mer realistisk bild av verkligheten där ett skönt liv med härliga kollegor, bra vänner och en familj man har tid för, betyder mer än pengar på banken, så skall vi självfallet fortsätta söka nya utmaningar, nya resor och nya minnen.

Ditt bästa råd till andra?

– Tänk igenom dina risker och syna dina idéer. Men var inte naiv. Det måste finnas ett kundunderlag för din verksamhet även i framtiden.
– Det är också viktigt att hitta anledningen till varför du vill göra just detta. Du bör brinna för det du vill göra. Att tjäna pengar ska inte vara huvudanledningen. Då är det nog bättre att syssla med finansiell verksamhet som har just utdelning och cash som den stora moroten.

Fakta

Namn: Eric Asmussen
Företag: Xtravel
Bransch: Resor
Hemsida: xtravel.se

Text: Petter Hammarbäck
Foto: Jesper Molin

Du kanske också är intresserad av ...

Det här utmärker en snabbväxare 
Flygstolen Nordic expanderar i Norden
Heart of Lovikka har hjärtat på rätta stället

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev