Wallin Lift tar kunderna till nya höjder

De är experter på höga lyft men lyfter också sina kunder med trygghet och service. 
– Högst upp i vår 53 meters lift är man inte så kaxig, men utsikten är fantastisk. Det är inte alla som vågar, säger Susanne Blomgren. 


Publicerad: 2015-09-09 15:10 | Uppdaterad: 2015-09-09 15:10

Susanne Blomgren sköter administrationen tillsammans med Gunilla Kittel i Gusten Wallins företag i Helsingborg. Wallin Lift AB är ett av företagen och verksamheten är uthyrning av saxliftar, bomliftar, släpvagnsliftar, billiftar, larvbandsburna liftar samt byggnadsställningar – främst till hantverkare inom bygg och industri. Andra bolag inom koncernen är tre fastighetsbolag och en stugby i Halmstad.

– Förutom stugbyn där merparten av kunderna är privatpersoner är våra kunder till 99 procent företag som vi fakturerar, berättar Gunilla Kittel som håller i alla hyreskontrakt för liftarna och sköter faktureringen av dessa.

Ni har gått över till e-fakturering med Visma Autoinvoice, hur fungerar det?

– Vi tycker det fungerar riktigt bra och vi använder Visma AutoInvoice till nästan alla fakturor. Det är bara de fakturor som går via e-post som vi skickar själva, annars skickar vi både elektroniskt och via post med Visma AutoInvoice. Det sparar framförallt en massa tid. Förr fick vi vika fakturor, slicka kuvert och köra dem genom frankeringsmaskinen. När man tänker tillbaka inser man att det är väldigt mycket tid som sparats in, berättar Gunilla Kittel.

När faktureringen är gjord tar Susanne Blomgren vid. Det är hon som tar hand om allt som händer efter faktureringen, det vill säga kundreskontra, leverantörsreskontra, bokslut, löner och allt annat som rör ekonomi och administration.

Visma AutoInvoice – e-fakturering direkt i ditt ekonomiprogram

Läs mer om Visma AutoInvoice

 

Är det svårt att få betalt i tid?

– Ja, det märks att många kunder har ont om pengar. En del verkar leva på marginalerna och tar sig ibland friheter när det gäller betaltider. Kanske för att de tycker att de känner oss och att vi har en bra relation. Men vi driver ju också ett företag och måste få in pengarna i tid för att klara våra åtaganden, berättar Susanne Blomgren.

Får ni snabbare betalt med Visma AutoCollect?

– Ja, faktiskt. En påminnelse tar uppenbarligen mycket bättre när den kommer utifrån, då vet de som kanske slirar lite på betalningarna att det inte är förhandlingsbart innan det går till inkasso.

Tidigare skickade de egna påminnelser och anlitade en inkassobyrå när kunderna ändå inte betalade. Men det krävde rätt mycket manuellt arbete från deras sida.

– Då var vi även tvungna att skicka kopior på fakturor, hålla koll på betalningarna och när någon betalade direkt fick vi själva skriva av ärendena hos inkassobyrån. Nu sköter Visma AutoCollect allt detta. För vår del handlar det bara om att trycka på en knapp! Jag tycker dessutom om den lokala närvaron. Då ger vi även fler arbetstillfällen här i vårt eget närområde.

"Jag tycker att Visma AutoCollect är suveränt. Det är bra att slippa skicka påminnelser själv, det tar lite bättre när det kommer utifrån. Det är en utmärkt tjänst som sparar oss tid och pengar. Den gillar vi.

Susanne rekommenderar även Visma Lön

På Gusten Wallins bolag använder de även Visma Administration 2000, Visma Lön 600 och Visma Anläggningsregister, och Susanne och Gunilla tycker båda att de fungerar bra var för sig, men att helheten är det bästa.

– Jag kan absolut rekommendera programmen. Du får det mesta gratis bara du gör grundarbetet rätt från början och ser till att lära dig programmen. När det gäller Lön är det suveränt att man får med alla uppgifter till Fora och liknande. Du får ut all statistik genom programmet och det sköter sig ju nästan av sig självt. Jag är absolut ingen expert på löner, men jag tycker att Visma Lön är en enorm hjälp för mig, säger Susanne.

– Kopplingen mellan Visma Lön och Visma Anläggningsregister till Visma Administration är suverän - så man har allt på ett ställe, tillägger Susanne som dock har ytterligare ett önskemål när det gäller uppläggning av artiklar:

– Vissa av våra liftar kan man hyra heldagar, halvdagar eller ännu kortare tid. Jag skulle vilja ha möjlighet att välja enhet för detta så att man slipper lägga upp en artikel för varje tidsintervall.

Wallin LiftKundservice avgörande

För Wallin Lift AB är den höga servicegraden a och o. Det finns många aktörer på marknaden och det är viktigt att ligga i framkant när det gäller kundservice. Skulle en lift gå sönder när en kund använder den måste man snabbt vara på plats och hjälpa till.

– Vi har dessutom egna lastbilar med chaufförer så att vi kan hjälpa till med snabba leveranser och vi håller även kurser och ger ut certifikat om liftsäkerhet, berättar Susanne som även håller i företagets ISO-certifiering och ser till så att alla säkerhetsföreskrifter följs.

Med säkerhet i fokus

När Gusten Wallin startade med liftuthyrning 1985 var det med säkerhet i fokus och möjlighet att uppfylla de nya arbetsmiljöregler han såg skulle komma att införas. Och det är ett arbete som fortsätter hela tiden.

– I fjol införde Arbetsmiljöverket högre krav på säkerheten och det finns mycket som är kopplat till försäkringarna. Även om det inte finns lagkrav kräver många försäkringsbolag att alla föreskrifter följs för att försäkringen ska gälla, tillägger Susanne.

Era bästa råd till företagare?

– Använd säker utrustning. Tänk på konsekvenserna, det kan bli dyrt att slarva med säkerheten. Och var inte rädd för att dra nytta av ny teknik. Vi var väldigt snabba med både AutoInvoice och AutoCollect och det har vi inte ångrat. Vi är båda 50 plus, men vi har klarat av att implementera alla Vismas program, lägga upp register, artiklar, prislistor, mallar och all information som behövs för att starta upp programmen, med hjälp av Vismas suveräna handböcker. Man behöver inte vara född i dataåldern för att hantera Vismas olika program säger Susanne och Gunilla håller med.

Fakta

Namn: Susanne Blomgren
Företag: Gusten Wallin Lift Aktiebolag
Bransch: Maskinuthyring
Använder: Visma AutoCollectVisma AutoInvoiceVisma Administration 2000Visma Lön 600Visma Anläggningsregister
Hemsida: wallinlift.se

Text: Petter Hammarbäck
Foto: 
Stefan Lindblom, Helsingborgs-Bild AB

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev