Så skolas unga företagare till ett bra företagande

Det är roligare, det går fortare och det blir stabilare att cykla med KMX Karts trehjuliga liggcyklar, säger Johannes Frosteman som är vd för KMX Karts Sweden UF

Mängder med elever får nu chansen att prova på företagande och de mest lyckade elevföretagen lever ofta vidare som riktiga företag. Här är ett lyckat exempel som snart släpper tillägget UF i företagsnamnet.

Publicerad: 2015-03-19 07:50 | Uppdaterad: 2015-03-19 07:50

– Det är roligare, det går fortare med mindre luftmotstånd och det blir stabilare tack vare lägre tyngdpunkt, säger Johannes Frosteman som är vd för KMX Karts Sweden UF och elev på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm.

– Det handlar även om att synas, att kunna ta mer packning och att kunna cykla långa sträckor på ett vilsamt sätt. Det går även bra att cykla i sämre väglag, stabiliteten har dessutom visat sig ge färre olyckor.

Visst märks det att han kan sin sak och har bra argument för varför man ska använda företagets egna produkter, det vill säga trehjuliga liggcyklar med hög komfort. Men man kan även ana ett genuint intresse för såväl liggcyklande som företagande hos den unga företagaren.

Hur kom ni att börja sälja cyklar på nätet?

– Vi hade fastnat för den engelska tillverkaren KMX Karts smarta liggcyklar. Vi hittade dem redan för ett par år sedan, men de hade redan en återförsäljare i Sverige. Men återförsäljaren hade ingen hemsida, så när vi vänt oss till europakontoret och förklarat att vår avsikt var att sälja på webben fick vi också sälja KMX liggcyklar i Sverige, berättar Johannes Frosteman.

Hur marknadsför ni er?

– Förutom att visa upp oss på en democykel och webben samarbetar vi även med välgörenhetsorganisationer via KMX Care med mottot att alla ska ha rätt till en aktiv fritid. KMX Care är då en icke vinstdrivande del som säljer barncyklar till barn med autism, cancer eller balanssvårigheter till kraftigt rabatterade priser. På så sätt tar vi som individer ett samhällsansvar samtidigt som vårt varumärke associeras med välvilja och förändring.

Hur finansierar ni verksamheten?

KMX Karts Sweden Johannes Frosteman– Webbhandeln har vi tagit hjälp att utveckla, det kostade en slant, men vi säljer bara cyklar och tillbehör med 1-2 veckors leveranstid. På så sätt behöver vi varken ha ett eget lager eller ligga ute med en massa pengar.

Sedan starten i november i fjol har KMX Karts sålt ett ansenligt antal liggcyklar via sin webbplats och hunnit tjänat femsiffriga belopp. Det vore kanske inte så unikt, om det inte vore så att de fem företagarna driver ett UF-företag – på skoltid parallellt med allt annat skolarbete. Men UF-företagandet har även inneburit begränsningar.

Regler som hämmar

– Vi har kopplat vår e-handel till Paypal och gjort en deal med dem, men vi tror att vi skulle kunna sälja mer om vi kunde använda oss av fler betalsätt. Så länge vi driver KMX Karts Sweden som ett UF-företag kan vi inte använda exempelvis Klarna, för de tecknar bara avtal med riktiga företag. Och detta gör det förstås svårare för oss att sälja på nätet.

Måste ni lägga ner företaget nu när det går så bra?

– Som UF-företag måste vi avveckla företaget, men vi kommer att starta upp det på nytt som ett Handelsbolag eller möjligen ett Aktiebolag och lyfta över verksamheten dit. Det har vi i princip redan bestämt, för det är så otroligt roligt och lärorikt att driva eget.

Vad ska ni göra annorlunda när det blir på ”riktigt”?

– Förutom fler betalmöjligheter måste vi se till att nå ut till ännu fler. Vi har en ganska smal målgrupp så vi måste komma ut mer och berätta om fördelarna. Vi har även lite idéer om hur vi ska premiera våra kunder att tipsa andra, för de är som regel goda ambassadörer då det både syns och väcker uppmärksamhet när man kommer cyklande på rygg i en trehjulig trike.

Ditt bästa råd till andra unga företagare?

– Var inte rädd för att testa, men se till att hålla nere kostnaderna. Internet gör det lätt att nå ut oavsett vad man vill göra. Har du bara en idé som du tror på och en bra plan för hur du ska genomföra den tror jag att man kan lyckas med nästan vad man än gör.

KMX Karts fyra framgångsrika UF-företagare August Brunnsäter, Tobias Tyrenius, Johannes Frosteman och Gustaf Halvardsson. 

Fakta

Namn: Johannes Frosteman
Företag: KMX Karts Sweden
Bransch: E-handel
Använder: Visma eEkonomi
Hemsida: kmxkarts.se

Text: Petter Hammarbäck
Foton: KMX Karts Sweden UF