"Man får oerhörd respekt för alla som driver företag"

Ett starkt team, en genomtänkt strategi och innovativ design. Det har varit nyckeln till framgång för fem gymnasiekillar från Stockholm. Nyligen vann de hela tre priser tack vare sin drivkraft i UF-företaget SWEholder UF. 

Publicerat: 2015-03-04 14:12

– Det är ett jäkla ansvar vi fått. Det här är trots allt det största man kan vinna på regional nivå. Nu ska vi representera Stockholm gentemot resterande Sverige i SM i maj. Så nu laddar vi om och kör på för fullt, säger Jacob Molin, en av killarna som driver företaget SWEholder UF. Det nya designvarumärket utvecklar och designar innovativa och handgjorda hängare för köks- och badrumshanddukar.

Nyligen vann killarna det prestigefulla priset Årets UF-företag i regionen Stockholm Syd. Men de unga antreprenörernas målmedvetna arbete gav dem även första pris i kategorin Årets Digitala Strategi i den regionala tävlingen och andra plats i tävlingen Årets Design/Formgivning.

Produkten är en handdukshängare med innovativ och stilren design. Handdukar utan öglor hålls på plats med hjälp av klämmor och magneter.

Grattis till vinsterna! Nu har ni snart drivit företag ett läsår, vad har ni tagit med er för erfarenheter?

– Enormt mycket. Vi har fått förståelse för hur mycket energi det tar och hur mycket tid man får lägga ner. Man får oerhörd respekt för alla som driver företag, något man tidigare inte reagerat över. Jag har en helt annan bild av företagandet i dag.

På vilket sätt har insikterna förändrat?

– Tack vare att vi fått möjlighet att starta och driva ett företag under skoltid har vi nu fått praktisera det vi tidigare lärt oss i teorin. Faktiska fysiska moment. 

Ni har vunnit priset Årets Digitala Strategi i er region. Vad innebär det?

– Det betyder att vi har skapat högkvalitativ och effektiv digital närvaro där man kan påvisa att det vi gjort landat i ett resultat, ett mätbart resultat.

– Men egentligen är det inget avancerat. Vi har en webbshop, en sida på Facebook och en Instagramprofil. Vi har bara tänkt till hur vi vill profilera oss. Vi är tydliga med att visa vår logotype och våra färger genom hela vår digitala närvaro.

Ni har arbetat i Visma Webshop+. Hur fungerade det?

– Det har fungerat kanon. Det är ett smidigt program att arbeta i även för amatörer. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att bygga webshopar men det har flutit på och fungerat bra. Man är ganska fri i sina val även om det finns en struktur att följa.

Nu är året snart slut. Hur har det varit rent erfarenhetsmässigt att driva ett UF-företag?

– Enormt givande. Vi har ju faktiskt något konkret att gå tillbaka till. Att ha erfarenhet som entreprenör skapar enorma fördelar. Där ingår flera viktiga beståndsdelar som exempelvis networking och att faktiskt våga lämna sin comfort zone. Det är oerhört lärorikt. Man blir företagsam.

– Jag tror definitivt att det hjälper till när man ska ut i arbetslivet och att man får större chans till högre positioner inom näringslivet. Man kan säga att vi har fått gratis arbetslivserfarenhet. 

Entreprenörerna (från vänster) Petter Björklund, Gabriel Morin, Milos Radovic, Jacob Molin, David Grannas. Under deras sista år har de fått prova på att vara entreprenörer genom Ung Företagsamhets koncept på skolan. Tillsammans driver de nu företaget SWEholder UF.

Fakta

Namn: Jacob Molin
Företag: SWEholder UF
Bransch: Design och inredning
Använder: Visma eEkonomi och Visma Webshop+
Hemsida: www.sweholderuf.se

Om Ung Företagsamhet

• Ung Företagsamhet är en ideell och obunden utbildningsorganisation som har till uppgift att främja entreprenörskap i skolan

• Under ett gymnasieår ska UF-elever starta, driva och avveckla ett företag

• Varje år genomför Ung Företagsamhet tävlingar kopplade till entreprenörskap både regionalt och nationellt.

• Den mest omfattande tävlingen är Årets UF-företag. Alla UF-företag kan delta på regional nivå. Därifrån kan man kvalificera sig till SM i Ung företagsamhet. Vinnaren får senare representera Sverige i Europamästerskapen.

Text: Therese Palm