Så marknadsför du ditt företag gratis i media

– Småföretagarna ligger mig verkligen varmt om hjärtat och jag vill hjälpa dem upptäcka den här typen kommunikation, säger Anna Fagerström som är vd och PR-rådgivare på PR-kiosken AB. Foto: PR-kiosken.PR handlar om att synas, både i traditionella och på sociala medier, och på så sätt bygga upp sitt varumärke, skaffa fler kunder och öka sin lönsamhet. Och det utan att behöva betala för annonser.

Som småföretagare har man ofta ett stort behov av att synas, men minimalt med tid, liten budget och ofta begränsade kunskaper om PR-arbete. Det är här PR-kiosken och Anna Fagerström kommer in i bilden. 

– Det handlar mycket om att få journalister intresserade. Och det finns det en lång rad metoder för. Vissa saker kan man absolut klara själv, men det beror också på vilka erfarenheter och kunskaper man har i botten. Men för att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp får man som regel bättre effekt med professionell hjälp och det är vad både PR-kiosken och PR-piloten handlar om.

– PR-piloten var ett pilotprojekt som vi drev under fem månader tillsammans med tio småföretagare i olika branscher. Projektet gick ut på att utveckla företagarnas PR-arbete. Under dessa fem månader var vi deras ”egen” PR-byrå och körde PR-metodik med dem.

Vad gav det för resultat?

– När vi räknade samman resultatet visade det sig att dessa tio småföretag tillsammans fått mer publicitet i riksmedier och regionala medier än vad alla de andra 1.100 företagen i Sollefteå kommun fått tillsammans under samma period. Vi såg en ökad kundtillströmning och att de fick in mer aktiekapital. Vi såg dessutom att det blev mellan 20 och 30 procent mer människor som jobbade i dessa företag. Och det är förbluffande på så pass kort tid.

PR handlar om att bygga upp relationer med omvärlden, och det tar tid.

– Effekten klingar av om företagen i piloten inte upprätthåller PR-arbetet, men det tror jag nog att de kommer att göra. Ett sådant exempel är Skurtanten där ägaren verkligen ville utveckla företaget och växa. På fem månader gick de från att vara två till elva personer i företaget – och de fortsätter att växa.

Kan alla företag nå så bra resultat?

– Ja, även om vissa branscher kan vara svårare än andra är det avgörande snarare om företagaren själv är beredd att sticka ut hakan och våga skilja sig från sina konkurrenter. Det och en vilja att växa som företag är det viktigaste för att lyckas.

Dina bästa PR-tips till småföretagare?

– Fundera på vad som kommer att hända i ditt företag inom det närmaste året - vilka aktiviteter är på gång och vad skulle du vilja åstadkomma? Nästa steg är att fundera ut hur du kan göra dessa aktiviteter intressanta för journalister att skriva om och hur du själv ska kunna använda dem i ditt PR-arbete.

– Se till att ha proffsiga bilder på dig själv, dina medarbetare, dina produkter och din verksamhet. Ju mer bildmässigt desto lättare blir det att komma med i många medier. Du behöver även ha en grund att stå på i sociala medier. Det är faktiskt ett måste idag för att bygga varumärke och trovärdighet. Och det gäller även enmansföretagare.

– Men det viktigaste är ändå att du vågar sticka ut. PR handlar mycket om att vara kreativ och tänka utanför den berömda lådan, att göra något annorlunda.

Fakta

Namn: Anna Fagerström
Företag: PR-kiosken
Bransch: PR och media
Använder: Visma Webbfakturering
Hemsida: prkiosken.se

Text: Petter Hammarbäck

Du kanske också är intresserad av ...

7 säljtips från en slipad dammsugarförsäljare
Snabbkurs för dig som ska anställa
Ninos hjärta klappar för restaurangbranschen