Heart of Lovikka ska växa snabbt även internationellt

Stickat mode med inspiration från Lovikka – det är vad Heart of Lovikka gör. Men de har även lyckats med konststycket att ta det bästa från landsbygdens traditioner och hantverk och göra det tillgängligt i modern tappning.

– Vi har nominerats både till Årets Rookie och Årets Modeföretag av Moderådet och varit med när Haparanda skulle utse årets Di Gasell. Men vi har ännu inte nått hela vägen fram och tagit hem några priser, berättar Sofia Hagelin som är vd och grundare för Heart of Lovikka.

Och det är kanske inte så konstigt, för de är ännu bara i början av sin resa. Men förutsättningarna är goda att vinna priser längre fram, för entreprenörskapet är tydligt. Sofia jobbade tidigare inom resebranschen och drog igång en av de första onlineresebyråerna – Resfeber. Entreprenörsandan passade Sofia och gav mersmak. Inte konstigt att Sofia var sugen på att prova sina vingar och starta något helt eget.
– Jag har nog alltid varit en ganska driftig entreprenörssjäl, en kreativ person, berättar Sofia.

Så hur kommer sig valet av verksamhet och branschbytet?
– Jag har rötter i Tornedalen. Även om jag är uppvuxen i Stockholm är vi mycket uppe i Tornedalen på loven och det var där jag lärde mig uppskatta och förstå vad som ligger bakom de fina hantverkstraditionerna som har satt Lovikka på kartan.
– Mina släktningar pratar ofta om att hela sticktraditionen håller på att försvinna. Så jag började fundera på om man inte kunde ta allt det gamla och vackra och uppdatera det så att det känns modernt idag.

Lågkonjunktur och tuff konkurrens

Affärsidén blev att etablera ett modemärke med fokus på stickat, där sticktraditionen stöps i en modern form. Och det var ett inslag som gick hem direkt hos kunderna. Men försäljningen, och att nå ut till kunderna, var inte lika enkel.

– Min största utmaning de första två-tre åren var att få in varumärket bland återförsäljare. Men det var även då som lågkonjunkturen slog till och många inom handeln för kläder och skor fick problem.

E-handel med högre marginaler

– Det var egentligen först när jag bestämde jag att byta strategi och sälja direkt över nätet som det började lossna. Omsättningsmässigt har det legat och stampat lite, men under 2015 har det tagit fart. Det är dessutom helt andra marginaler för direktförsäljning jämfört med när man säljer via återförsäljare.

I dagsläget är de tre personer som sköter försäljning, marknadsföring, design och logistik. Själva stickandet görs i en liten fabrik med stort hantverks- och handarbetskunnande utanför Prag.

– Ska jag vara ärlig har jag aldrig riktigt lärt mig sticka själv, erkänner Sofia, men tillägger snabbt att hon är bra på andra saker.

Hur ordnade ni med finansieringen?

– Vi har vuxit organiskt med egna medel hittills, men jag överväger att ta in externt kapital för att expandera utomlands och ge tillväxten en extra skjuts framåt. Vi säljer redan utanför Sveriges gränser och har redan en distributör i Japan, men siktar på att nå ut i fler länder där stickat är hett.

Vilka har varit de svåraste utmaningarna?

– Förutom att ta sig in i återförsäljarledet har det också varit svårt att hitta rätt designer att jobba med. En designer som både har en hög konstnärlig nivå, som är lyhörd för och förstår varumärket Heart of Lovikka samt har näsa för det kommersiella. Alla delar är lika viktiga.

De första två åren testade Sofia att jobba med flera olika designers, men det var först när hon hittade sin nuvarande partner som alla bitarna föll på plats. Och nu är det de två som driver företaget framåt.

Hur ser Heart of Lovikka ut om fem år?

– Då är vi tio anställda med huvudkontor i Stockholm. Stickat är fortfarande vårt fokus och vi är ett av de mer välrenommerade märkena för stickat. Vi har försäljning i Skandinavien, Tyskland och Japan och har nog börjat nosa på övriga europeiska marknader. Min vision är att Heart of Lovikka ska vara det första valet för Nordeuropa, Kanada och Japan.

Ditt bästa råd till andra?

– Se till att bli duktig på att sälja. Försäljning är a och o för att få snurr på sitt företag. Mitt andra råd är att hålla fast vid din idé. Du ska absolut lyssna och var lyhörd, men man måste även vara envis och ha tålamod, och tro på sin idé. Man måste även ha ett väldigt driv och känna passionerat för det man gör för att orka i längden.

– Ett mer konkret och högst personligt tips är att samla på de positiva kommentarer du får från kunder och samarbetspartner. Spara dem på ett speciellt ställe så att du lätt kan ta fram dem när det känns extra tungt. Det är viktigt att återladda sig med positiv energi så att man orkar köra på igen.

4/5 - 1 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi