Linda Bjernstål Flygstolen Nordic

Flygstolen Nordic en framgångssaga i flygresebraschen

Hon startade företaget hemma i köket med föräldrarnas hus som pant för startkapitalet på en halv miljon kronor.  I januari 2016 var Flygstolen Nordic 38 anställda och omsatte kring 1,6 miljarder kronor under 2015. 
– I tillväxtfaserna är det väldigt mycket hårt jobb, säger Linda Bjernstål, vd och huvudägare.

Publicerad: 2016-02-09 10:25 | Uppdaterad: 2016-03-02 10:25

Förra året utsågs Flygstolen Nordic till Digital Gasell för Skåneregionen av Dagens Industri och Google. Och det är inte så konstigt efter att ha mångdubblat omsättning och antalet anställda på några få år.
– Vi växer i Sverige, men det är framförallt expansionen i Norge och Danmark som bidragit till den snabba tillväxten, berättar Linda Bjernstål. 

Hur lyckades du få företaget att växa så snabbt?

– Jag är väl sådan som person, ambitiös och otålig. Jag har alltid haft höga mål och när jag startade satte jag ribban högt – vi skulle nå en omsättning på 500 miljoner om året före år 2014. Och det lyckades Linda med redan år 2012.
– Det handlar naturligtvis om så mycket mer, som timing, produktmix, och hur väl produkterna passar i tid och trender. Men jag tror ändå att den personliga inställningen spelar stor roll. Jag har alltid trott på mig själv, varit ganska naiv och sällan ifrågasatt mig själv. Jag kör bara på, och det har nog varit en fördel.

En ekonomisk fråga?

Linda började anställa redan under det första året, men inte med lånade pengar utan med hjälp av intäkterna.
– Vi har hela tiden vuxit organiskt, och förutom startkapitalet har vi aldrig haft några lån. Enligt Linda är det allra viktigaste att snabbt få igång ett ekonomiskt flöde via försäljningen. Har man bara ekonomin kan man alltid köpa in tjänster och ta hjälp med sådant man inte kan själv.
Lindas ekonomiska sinne är antagligen en viktig nyckel till framgången. Att de varit självfinansierande och kunnat växa på egen hand i den takt de mäktat med, utan att behöva ta finansiell hjälp utifrån.

De svåraste utmaningarna?

– Det är framförallt en operativ utmaning att växa så snabbt. Det gäller att ha en grundstruktur när man får in mer personal, något vi snabbt fick erfara. Vi var ett tajt team från början som utökades till 25-30 medarbetare på ett år. Det ställde en massa nya krav på oss och då blev vikten av tydliga riktlinjer uppenbar. Det är fantastiskt roligt att få växa och utvecklas, men det sliter också hård på oss alla som ska åstadkomma tillväxt.

Tillväxtfaser kräver tid för återhämtning

En annan mer personlig utmaning för Linda blev även att hitta en balans mellan jobb och privatliv. Som småbarnsförälder är det inte alldeles enkelt att få tid för allt man vill göra.
– Som entreprenör är man väldigt driven och vill få saker gjorda snabbt, men i tillväxtfaserna är det väldigt mycket hårt jobb. Då gäller det att hitta en livsstil som innefattar mental återhämtning. Det tog en stund för mig att förstå detta.

– När man jobbar i tillväxtfaser blir det mycket ”släcka bränder”. Det är först efter dessa kliv, när man har en mer stabil tillväxt, som man kan jobba mer framåt. Och det är då man skapar ett bättre och mer hälsosamt arbetsklimat.

Flygstolen Nordics resebloggHur ser Flygstolen Nordic ut om fem år?

– Oj, jag hoppas vi har breddat vårt sortiment till massa olika produkter och att det inte bara är så prisorienterat som i dag. Jag tror att det kommer en
trend inom resor där det inte bara är den billigaste flygresan som efterfrågas utan att man ser mer till andra saker som kvalitet och miljöintryck.

– En annan utveckling för vår del är att bredda oss och erbjuda fler tilläggstjänster där saker som nöjen, kryssningar, segelturer och annat också innefattas förutom flygbiljett, hotell och hyrbil.

– Sedan blir det nog mer jämförelser också. Redan förra året införde vi tågresor på vår site så att man både kan jämföra och boka den billigaste eller snabbaste inrikesresan där tåg och flyg går parallellt.

Ditt bästa råd till andra?

– Var inte rädd! Att ha driv och mod är nog de viktigaste egenskaperna – och att våga prova. Snabbhet lönar sig, i alla fall när man jobbar mot konsument. Allt för långsiktiga strategier gör att man tappar fart och fokus. Fokusera på säljbiten där det ska komma in pengar. Se möjligheterna, och använd sociala medier om det finns möjlighet. Det är ett enkelt och billigt sätt att komma ut. Det är viktigt att vara top of mind.

Fakta

Namn: Linda Bjernstål
Företag: Flygstolen Nordic
Bransch: Resor
Hemsida: flygstolen.se

Text: Petter Hammarbäck

Du kanske också är intresserad av ....

Det här utmärker en snabbväxare
Xtravel växer med äventyr
Heart of Lovikka med hjärtat på rätta stället

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev