Drönare blev nästa sköna steg

Thomas Erdegard är verkligen urtypen för en entreprenör som drivs av en vilja att förbättra. Eller att "hitta nästa sköna steg" som han säger själv. Frågan är dock om inte de sköna stegen hittar honom också?

Thomas är byggnadsingenjören som jobbar med fastigheter och affärsutveckling, men tyckte vindkraft verkade spännande och satsade på att lära sig mer. Han blev kontrollansvarig inom vindkraft och projekterade för nyutbyggnaden.

– Det var efter ett uppdrag för vägprojektering i tre dygn i den småländska skogen som jag fick nog av att inte kunna få ett helhetsperspektiv. Jag köpte en drönare och byggde om den för att kunna göra vindanalyser på lite höjd och få bättre överblick, berättar Thomas.

Ryktet spred sig snabbt, men då folk var mer intresserade av Tomas drönare än av vindkraften verkade det som om Thomas hittat nästa sköna steg. Men det var inte alldeles enkelt.

 

Från drönare till Drönartjänst

– Det här med att flyga med drönare professionellt var ganska komplicerat. Man behöver vara licensierad och ha tillstånd, man måste ha försäkringar och spridningsrätt för bildmaterialet från Försvaret för att få flygfotografera och filma.

Samtidigt fanns det många intresserade som höll på med det här på var sitt håll, och tekniken utvecklades snabbt.

– Jag ordnade med tillstånd och började bygga ett nätverk med andra drönarpiloter som hade tillstånd och erfarenhet, och till slut täckte vi större delen av Sverige.

Drönartjänst är alltså en gemensam, rikstäckande tjänst som erbjuder allt från flygfilm till besiktningar, felsökningar och nyhetsbevakning från ovan som numera täcker hela Sverige.

Hur fungerar drönartjänst idag?

– Vi har en gemensam portal där du som kund kan göra förfrågan och få svar över hela Sverige. Vi har snart även en app där våra kunder kan begära ut drönartjänster med kort varsel över hela landet. I dagsläget har vi riksavtal med exempelvis Aftonbladet, olika fastighetsmäklare och ett antal besiktningsföretag.

Allt får väl inte fotas och filmas från luften?

Drönartjänsts drönare in action– Nej, Försvaret har synpunkter på vissa områden, men där har vi ett avtal med självgranskningsrätt. Vi har också något vi kallar för DMR, det vill säga dokumentation med respekt. Det innebär att vi har gemensamma etiska riktlinjer för vad vi fotograferar och filmar och att vi reserverar oss för uppdrag som kan ses som oetiska.

Vad har varit svårast?

– Det svåraste har nog varit att nå de större bolagen som kunder, att få dem att prova våra tjänster första gången. När de sedan ser möjligheterna vill de gärna köpa mer, men tröskeln för att våga prova var högre än vad jag trodde.

Dina bästa tips och råd till andra företagare?

– Glöm inte titta på tekniken utanför internet. Just nu är det en otrolig internetfixering, men det händer saker även utanför. Så var inte rädd för maskinerna utanför, våga prova den tekniken också. En drönare är ett extremt bra exempel som utvecklats enormt på senare tid och som kommer att fortsätta utvecklas. Ta bara en sådan sak som att vi numera kan flyga inomhus, gå in och flygbesiktiga i tunnlar, mäta hur vår åkrar mår eller göra 3D-modeller. Det finns många sköna steg kvar att hitta.

Fakta

Namn: Thomas Erdegard
Företag: Drönartjänst Sverige AB/Onsalagruppen AB/E upphöjt till tre AB
Bransch: Flygfoto/Fastighetsutveckling/Energitillverkning
Använder: Visma Eget AB
Hemsida: dronartjanst.se

Text: Petter Hammarbäck

Vi söker fler spännande företag att berätta om!

Vill du vara med? I serien Hej företagare tar Visma Infoline pulsen på företagarsverige. Genom en kort intervju tar vi upp en aktuell fråga eller berättar om en intressant verksamhet. Vill du vara med i Hej företagare? Mejla redaktionen på infoline@vismaspcs.se och berätta kort om ditt företag/företaget du jobbar på.

 

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi