Hon lämnade chefsjobbet för att tillverka chokladpraliner

För Anna Carli var det dags att göra något annat. Hon startade eget och det har hon aldrig ångrat.

Anna lyckades så väl att hon numera åker runt och berättar för andra hur det gick till. Så hur gick det till? Det började egentligen med att Anna inspirerades av ett tv-program som handlade om hur man gör chokladpraliner. Anna blev så inspirerad att hon ville prova själv.

– Jag var egentligen ingen stor chokladälskare, men jag har alltid varit intresserad av det estetiska och gillat att göra saker med mina händer. Och i chokladpraliner hittade jag allt detta. Praliner är ett hantverk, de är goda att äta, vackra att se på och så kan man få feedback direkt av kunden, förklarar Anna Carli.

Men det började som en hobby?

– Ja, jag hade ett chefsjobb inom IT-branschen på den tiden och började med pralintillverkning som en hobby. Men när man når en viss ålder kan man behöva göra något annat. För min del kom funderingarna när barnen blivit stora – ska jag hålla på med detta resten av livet? Nej, egentligen borde nog alla byta jobb minst en gång i sin karriär.

Som för de flesta nya företagare var det förstås tufft i början. Men Anna hade redan en fungerande hobbyverksamhet som nu skulle utvecklas hemma i värmländska Skoghall utanför Karlstad. 

Ett varumärkesarbete som bar frukt

Anna satsade tidigt på att bygga sitt varumärke och att ta fram en egen grafisk profil med hjälp av en reklambyrå.

– Det var rätt mycket pengar att lägga i början, men det har det varit värt. Vi är nu tio anställda och omsätter över 7 miljoner. Vi har utökat verksamheten med italiensk glass och startat caféverksamhet.

– När vi öppnade café fick vi även börja med bakelser och smörgåsar vilket ledde till att vi startade ett eget bageri, berättar Anna med en god portion stolthet i rösten.

Lyckats få mediebevakning

En anledning till att Carli Choklad lyckats nå ut så väl är att de fått mycket publicitet i lokala medier. Och det beror förstås på att de varit duktiga på att jobba med PR.

– Det är en tacksam bransch. Vi har fått mycket mediebevakning av såväl tidningar som lokal-tv när vi öppnat nytt. I dag marknadsför vi oss väldigt lite i tidningar, men jobbar desto hårdare med Facebook och Instagram. Sedan måste man naturligtvis leva upp till sitt varumärke och här är vi unika med ett så brett sortiment och stans bästa kaffe.

I dag sker tillverkningen av chokladpraliner och italiensk glass i Karlstad medan bageriet och konditoriet där de bakar bröd, bakelser och tårtor finns i Skoghall. Caféer driver de numera på båda ställena.

Ska ni utöka verksamheten ännu mer?

– Vi skulle vilja expandera på fler ställen. Problemet är att vår tid inte räcker till. Nu höjs dessutom arbetsgivaravgiften och det bidrar ju inte precis till att göra det enklare att utöka. 

– Vi har varit och tittat på andra liknande städer utanför Värmland som Örebro, Linköping och Norrköping. Men det är inte bara att öppna nytt när man är en okänd förmåga.

– Man måste hitta rätt när det gäller den lokala cafékulturen och sådant, och det kan vara nog så tufft.

Dina bästa tips och råd till andra företagare?

– Det bästa vi gjorde var att verkligen satsa pengar på en egen grafisk profil redan från början. Man måste synas för att finnas och då krävs det något unikt. När man växer måste man våga delegera, men det är lika viktigt att skaffa bra personal som kompletterar en med ny kompetens.

– För vår del har vi lärt oss att inte anställa någon utan erfarenhet – alla klarar inte att vara lugna och trevliga när det är kö till dörren. Men vi har också lärt oss hur viktigt det är att personalen trivs och har kul ihop. Därför har numera även våra anställda ett ord med i laget när det ska anställas nya.

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi