Assurans ger bra försäkringsassistans

Assurans, Sara Jergelius

Om man tittar på en försäkring som en produkt går det lätt fel, för det är ingen konstant vara man köper, utan en överenskommelse som förändras över tiden. Så hur ska man se på försäkringar och vad ska man tänka på? Möt Sara Jergelius, försäkringsmäklaren som hittat sin alldeles egen nisch.

Publicerad: 2015-11-05 07:50 | Uppdaterad: 2015-11-05 07:50

– En försäkring är en överenskommelse. Det handlar i grund och botten om att tillgodose ditt behov av trygghet. Båda dessa parametrar är under ständig förändring och just därför är det så viktigt att du samarbetar med någon som hjälper dig att se helhetsbilden, förklarar Sara Jergelius som är vd och försäkringsmäklare på Assurans sak & försäkring AB.

Varför ska man vara försäkrad?

– Ja, det är en bra fråga, det handlar framför allt om hur ditt behov ser ut. Ta en bilförsäkring som exempel. Om du har en gammal bil som inte är värd så mycket kan det kanske vara värt risken att strunta i helförsäkring och ta en halvförsäkring i stället. Om du råkar skada din bil får du då själv bekosta eventuella reparationer. Det handlar helt enkelt om en riskbedömning och vilka kostnader man är beredd att ta.

Hur ska man tänka när man gör riskbedömningen?

– Det första du ska se till är behovet. Finns inte behovet ska du inte ha någon försäkring alls. Sedan handlar det om risker, saker du kan påverka och slutligen om ditt behov av grundtrygghet.

– Om du går mitt i gatan tar du en stor risk att bli påkörd och skadas. Går du på trottoaren är risken mycket mindre. Men det finns fortfarande en risk att drabbas av exempelvis en rattfyllerist som kör upp på trottoaren. Du kan påverka risken genom att inte gå på vägen, men risken att skadas på trottoaren kan du inte göra så mycket åt.

– Alla människor har ett behov av trygghet för att fungera väl och kunna frigöra sin inre potential. Försäkringar är i detta avseende ett sätt att skaffa sig ökad trygghet. Men möjligheterna är många och kan bli dyra om du inte anpassar dem efter dina behov.

– Du kan knappast försäkra bort risken att bli skadad på trottoaren, men du kan i alla fall gardera dig så att du och dina anhöriga inte drabbas ekonomiskt och så att du får bästa möjliga vård om olyckan skulle vara framme.

Hur kan en försäkringsmäklare hjälpa mig och mitt företag?

– Vi kan hjälpa till med att bena ut vilka verkliga behov ni har, ge förslag på lösningar och försäkringsbolag som kan tillgodose det behovet. Samtidigt ser vi till att finnas där för dig och dina anställda. Allt är ju som sagt under ständig förändring och ni behöver någon som kan bistå med såväl rådgivning som administration under hela försäkringstiden. Annars finns risken att det där viktiga valet av fond inte blir av eller att man betalar premier för någon som slutat sin anställning för länge sen. 

– När det gäller sparande finns det många fördelar med att göra en överenskommelse med ett försäkringsbolag. Bara för att lagstiftaren tar bort avdragsrätten för privat pensionssparande, betyder inte det att behovet har upphört. Tvärtom. Behovet av sparande är större än någonsin.

– Gör du överenskommelsen med ett försäkringsbolag kan du till exempel se till att inbetalningarna fortsätter trots att du blivit sjukskriven. Samtidigt beskattas kapitalet minimalt under försäkringstiden och vid pensionstillfället kan du inkomstskattplanera genom att justera utbetalningstiden.

Hur fungerar ersättningen, finns det inte risk att försäkringsbolag med högst provisioner gynnas?

– Nej, vi väljer aldrig försäkringsbolag åt kunden. Vi tar fram underlag som gör det enklare för kunden att välja försäkringsbolag. Vi jobbar antingen med fasta arvoden eller med förmedlingsprovision som försäkringsbolaget betalar. Det väljer du som kund. Och det blir inte billigare för att du kontaktar försäkringsbolaget direkt. Enligt en utredning från Finansmarknadskommittén är försäkringsmäklare en billigare distributionskanal än direktförsäljning via banker och försäkringsbolag.

Hur är ni själva försäkrade?

– Vi har företagsförsäkring och ansvarsförsäkringar som ger rätt till ekonomisk ersättning vid skada på våra egna eller andras saker, vid personskador, sjukskrivningar eller i rättsliga tvister. Om vi ger ett råd som visar sig vara dåligt för dig som kund, har du rätt till ersättning för den ekonomiska skada detta medfört. 

Ett generationsskifte från far till dotter

Försäkringsmäklaren Assurans grundades 1987 av din far, Hans Jergelius. Men nu har du tagit över och leder verksamheten. Berätta, hur gick det till?

 – Det var inte alls meningen från början. Jag pluggande marknadsföring på IHM med sikte på att bli marknadschef för H&M. I slutet av mina studier skulle jag göra en snabb studie inom tjänstemarknadsföring och valde att göra den på pappas företag. Jag fastnade för att finna svaret på en fråga som varken pappa eller någon annan i branschen kunde svara på: Hur kan så många människor betala så mycket utan att veta vad de egentligen får?

Assurans, Sara Jergelius– Jag hade tidigare jobbat i en exklusiv skobutik där alla ville veta allt innan de köpte. Men pappas kunder köpte för stora belopp utan att veta speciellt mycket om vad de egentligen köpte och ändå var de väldigt nöjda. Varför?

När Sara och Hans Jergelius tillsammans sökte förklaringar och svar fann de snarare ett behov. Kunderna uppfattar försäkringar som en tråkig men nödvändig produkt. Behovet var alltså stort, men intresset lågt. Där hade de hittat sin egen nisch och Sara var fast i familjeföretaget.

– Vår nisch är att hjälpa kunden göra medvetna val utan att behöva sätta sig in i allt. Vi väljer inte lösning och försäkringbolag åt kunden. Vi gör analyser, sammanställningar och tar fram underlag som gör det lättare för kunden att ta det beslutet. Därefter är vi ständigt tillgängliga för att hjälpa kunden att agera i linje med beslutet, förklara Sara.

Du ångrar dig inte att du inte gick vidare?

– Nej, nu har jag hållit på i 16 års tid och tycker fortfarande att det är ofantligt kul att gå till jobbet. Det är så roligt att få göra saker för andra. Jag älskar när vi gör bra saker för varandra. Det är nog min främsta drivkraft och anledning till att jag är verksam.

Dina bästa tips och råd till andra företagare?

– Hitta din nisch. Gå till kammaren och fråga dig vad meningen är med allt detta. Varför gör du det du gör i dag? Vad är det som driver dig? Formulera svaren och berätta sedan detta för dina kunder. Då ska du se att det händer magiska saker. Du blir själv varse nya saker och det blir roligare att jobba samtidigt som det blir mer lönsamt.

– Ett annat gott råd är att ta tag i ditt pensionssparande i tid. Det finns många bra verktyg för pensionssparande. Använd dem. 2 procent idag kan innebära 20 procent mer i pension när det blir dags.

Fakta

Namn: Sara Jergelius
Företag: Assurans Sak & Försäkring AB
Bransch: Försäkringsmäklare
Använder: Redovisningsbyrå
Hemsida: www.assurans.se

Text: Petter Hammarbäck
Foto:
Anna Sigvardsson

Skatta rätt med Visma Skatt

Visma SkattMed aktuella brytgränser och smart skatteplanering för företaget kan du enkelt testa och se utfallen av olika skattealternativ. Visma Skatt hjälper dig med både deklaration och skatteplanering så att du får ut det bästa resultatet när det är dags för din inkomstdeklaration.

Läs mer om Visma Skatt