Shoelace Brand - med skosnören som affärsidé

Historien om The Shoe Lace Brand började med ett par fula skor med snygga skosnören och ledde till ett företag som erbjuder trendiga och personliga skosnören. Ta del av berättelsen här!
Ett dåligt skoköp ledde till en framgångsrik affärsidé. Ägarna till Shoelace Brand har gjort skosnören till en modeaccessoar och ett företag.
En affärsidé blir till
Allt började med att Cornelia Molin hade köpt ett par fula skor med snygga skosnören. Hon pratade med sin vän Jannike Arpi och helt plötsligt hade de paketerat ihop en affärsidé som gick ut på att skapa och sälja skosnören som en modeaccessoar. Företaget säljer trendiga skosnören i många olika utföranden, framtagna i linje med säsongens mode. Ett enkelt sätt att göra dina sneakers personliga!
Tips! Så formulerar du din affärsidé
En flygande start för företaget
Cornelia och Jannike grundade The Shoelace Brand i början av 2017. Bara några dagar senare deltog de i en entreprenörstävling i Uppsala, där uppdraget var att pitcha sin företagsidé på 45 sekunder inför en panel bestående av entreprenörer och riskkapitalister. Trots att företaget var så pass nystartat lyckades de gå vidare till andra omgången, där de istället hade 10 minuter på sig att sälja in sin affärsidé.
De vann inte tävlingen men de menar själva att tävlingen bidrog till att de kom igång på ett snabbt sätt, dessutom fick de igenom en investering av affärsänglarna som varit viktigt för bolagets utveckling.
Första kollektionen lanseras
I juli samma år kom deras första kollektion av skosnören; 13 varianter med olika mönster, bredder och material. Designen har de tagit fram själva och därefter skickat direkt till tillverkaren i Kina.
Tips! Konsten att importera från Kina
Våga be om hjälp och ta hjälp av andra
- Vi kunde ingenting från början men vi är båda väldigt framåt på att komma igång och be om hjälp, ringa den ena och den andra, berättar Cornelia. Så länge man tror på idén kan man! Vi får göra det vi vill göra tillsammans, vi pratar med varandra, får idéer och ser att det går bra och framåt.
"Jag har en förmåga att se helheten och Jannike ser alltid detaljerna. Det är både i design och allt annat arbete vi gör" - Cornelia