SnabbväxareSå får du företaget att växa med raketfart

Uppfyller du kriterierna för att vara eller bli en snabbväxare? Att döma av de snabbväxande företagen vi pratat med är det framförallt fem utmärkande saker som behövs för att ge möjlighet. Resten är upp till dig. Har du vad som krävs?

Publicerad: 2016-02-09 10:25 | Uppdaterad: 2016-02-09 10:25

Tidningen Dagens Industri nominerar varje år Sveriges mest snabbväxande företag, Di Gaseller.  De gemensamma framgångsfaktorerna bland Gasellerna är, enligt Dagens Industri, sättet att jobba med en låg andel rörelsekapital, en låg skuldsättningsgrad och en begriplig affärsidé. Och det är ju vackert så. Men hur börjar man, vad utmärker företagarna bakom de snabbväxande företagen, och hur ser de på tillväxt?

 10 egenskaper som utmärker en entreprenör

5 tillväxtnycklar

För att få reda på lite mer frågade vi Visma Spcs kunder och tillika Di Gasellerna Erik Asmussen, XtravelLinda Bjernstål, Flygstolen Nordic och Sofia Hagelin, Heart of Lovikka. De har flera saker gemensamt:

 Ekonomin – minimalt med lån, minsta möjliga lagerbindning och egen finansiell styrka som ger ekonomisk uthållighet.

 Affärsidén – det ska vara glasklart för dina kunder varför de ska välja dig och ingen annan.

 Balans – en framgångsrik entreprenör mår bra och har som regel även ett privatliv att falla tillbaka på.

 Medarbetare – de måste brinna för affärsidén och vara med på tåget hela vägen.

 Mod – det är tufft att växa fort, det kräver driv utöver det vanliga och en massa "jävla anamma"

Väx i faser 

En tydlig gemensam erfarenhet är också att tillväxten inte sker konstant utan går i steg eller i tillväxtfaser. Och då är det viktigt att man klarar att prioritera rätt. Under en tillväxtfas tas väldigt mycket fokus från den dagliga verksamheten och då är det viktigt att verkligen brinna för det man gör för att orka. Ett tips är att planera för återhämtning efter en sådan fas!

En annan tydlig, men kanske självklar, egenskap är att företagaren verkligen brinner för sin sak och har ett mycket stort personligt engagemang. 

 Vad är skillnaden mellan företagare och entreprenör?

För att växa krävs fokus och förmåga att skala bort allt oväsentligt. Försäljningen ses som det allra viktigaste. Pengar används för att driva verksamheten vidare mot nya mål. Ingen har ens nämnt banken i detta sammanhang. 

Var snabbfotad

De vågar prova nytt och agerar snabbt. Snabbväxare kombinerar ofta olika kunskaper på ett nytt sätt eller via en ny distrubutionskanal och hinner på så sätt skaffa sig försprång. Snabbhet lönar sig. Allt för långsiktiga strategier gör att man tappar fart och fokus. 

Att vara naiv, ambitiös och otålig verkar i det här sammanhanget vara en ren framgångsfaktor. Samtidigt måste man vara envis, ha tålamod och våga tro på sin idé även när andra inte tror på den. Men också passa sig för att vara för envis och ha på sig allt för stora skygglappar.
– Det är lätt att bli engagerad i affärsidéer som kanske bara funkar på kort sikt, se till att det finns ett långsiktigt kundunderlag även om ingen annan tror på din idé, säger en av våra intervjuade snabbväxare, Eric Asmussen. 

 Läs om deras tillväxtresor

Xtravel – en extremt annorlunda resebyrå
Framgångssagan började i föräldrarnas kök
Svenskt stickat ska spridas över världen

Petter Hammarbäck

Du kanske också är intresserad av ...

Affärsutveckla företaget och förnya affärsidén
Gaseller skapade 15 000 nya jobb 
Ladda ner Visma Spcs affärsplan

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev