Vad är phishing och hur skyddar jag mig?
— 6 tips och varningssignaler

Om du råkar ut för nätfiske (phishing) innebär det att någon genom falsk e-post eller skadliga länkar försöker lura dig på ditt lösenord, kreditkortsnummer eller annan känslig information. Syftet är att få dina bankuppgifter eller annan information som gör att bedragarna kan få tillgång till dina pengar.

Nätfiske ser ut som vanlig e-post och den ser ofta ut att komma från ett seriöst företag. Men när du klickar på länkarna inuti så kommer du till en felaktig sida som ser ut som företagets riktiga sida men har en annan webbadress.

Låt säga att någon vill få dina kontouppgifter hos Swedbank. Då kan bedragarna skapa en webbplats som ser ut som en exakt kopia av Swedbanks och sedan mailar de dig och ber dig klicka på en länk där du ska ange dina personuppgifter och ditt kontokortsnummer. Länken går dock inte alls till Swedbank utan till bedragarnas webbplats och om du lämnar ut dina personuppgifter och kontokortsnummer så kommer de att användas till att ta dina pengar.

" För en småföretagare innebär bedrägerier som phishing ofta både kostnader och juridiska problem. Därför är det viktigt att de drabbade anmäler och känner att de har rättsväsendet på sin sida."
Boo Gunnarsson, företagarexpert Visma Spcs

Det kan också vara så att nätfisket består av infekterade bilagor. Bilagan installerar ett virus på din dator och sedan får du ett popup-meddelande som säger att datorn är infekterad och att du kan ta bort viruset om du betalar en viss summa pengar. Men om du ger ut dina kontokortsuppgifter kommer bedragarna att länsa ditt bankkonto.

Det finns många typer av inledningar på e-postmeddelandet för att du ska lockas att öppna, läsa och ge ut din information. En vanlig bluff är att det står att du betalat in din faktura två gånger och att du måste lämna ut dina kontouppgifter för att få tillbaka pengarna. En annan att “banken” ber dig bekräfta dina kontouppgifter för att inte kortet ska spärras.

Hur skyddar jag mig mot phishing-attacker?

Kunskap är det bästa sättet att skydda sig mot phishing-attacker. Även om det kan vara svårt att upptäcka finns det varningssignaler du bör vara uppmärksam på:

 Ser texten konstig ut eller är formulerad på ett ovanligt sätt? Det kan vara felstavningar, konstigt språk eller något annat som inte verkar vara normalt. I så fall kan det bero på att mejlet översatts automatiskt från ett annat språk.

 En personlig inledning kan också vara en varningssignal. Seriösa företag inleder sällan med “Bäste herre/fru” och signatur saknas nästan alltid i phishing-mejl.

 Kontrollera avsändarens mejladress. Håll musen över och titta noggrant. Ofta används domäner som är väldigt lika de riktiga. info@teliaa.com i stället för info@telia.com till exempel.

 Samma sak med länkarna. Håll musen över så går det att se hela länkadressen. Detta är inte lika lätt att avslöja men ofta går det att se ifall det är en trovärdig källa eller om det är en helt okänd webbadress.

 Ring och fråga! Om du inte är helt säker på varifrån mejlet kommer så kan du ringa till den påstådda avsändaren och fråga. Ser det ut att vara en vän som har skickat meddelandet - kolla med vännen. Du kan också söka på några ord eller en fras i mejlet och se om det finns information på nätet. Kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite.

 Sist men inte minst. Lämna aldrig ut känslig information som kontokortsuppgifter, inloggningsinformation eller koder i ett mejl. Banker eller myndigheter ber aldrig om den här typen av uppgifter via mejl.

Du kanske också är intresserad av:

Så här står du emot hackare - Vismas IT-chef berättar
Så skyddar Visma dig och din information 
Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet