New Jersey

Speditören som ansvarat för 10 000 frakter

Han är egentligen pensionär men kan inte sluta driva företag – det är ju så kul att hjälpa kunderna med deras import och export.

– Som speditör får jag uppdrag från företag i Sverige att hämta hem gods från exempelvis Kina. Jag får en lastningsadress och en kontaktperson i Kina – sedan sköter jag resten.

Publicerat 2015-08-21 kl 14:09

Per Henrik Persson 
driver LT Ram Logistik AB i Habo utanför Jönköping sedan början av
Per Henrik 1990. Det han inte kan om frakter är kanske inte värt att veta.

Han har roliga, eller snarare skräckblandade, historier att berätta efter 50 år i branschen. Som den gången när felaktigt märkt och oskyddat fyrverkerigods exploderade utanför hamn och hela lasten brann intensivt. Hettan var så stark att båten fick stå och svalna i en vecka innan den gick att beträda.

– Kunden var ett svenskt bilföretag och de hade försäkring som väl var. Leveranstiden på varan var 5–6 månader så det kan ju ställa till det rejält, när det väl händer något.

Gemensamt haveri
Det här med fraktjuridik är det inte många som känner till idag menar han, och berättar om en gammal sjöregel som innebär att om en fraktbåt förliser kan en domstol förklara det som gemensamt haveri. Då måste alla som har gods ombord gemensamt ersätta skeppet. Fraktförsäkring – det är viktigt!

Per Henrik Persson hörde av sig till redaktionen för att påpeka just betydelsen av försäkring efter att vi publicerat steg för steg-guiden Konsten att importera från Kina. Plus att han menar att sjöfrakt kräver 50 dagar, inte 40. Efter att ha stämt av med våra andra källor är guiden uppdaterad. Tack för det!

Closing på en vecka
– Tänk så här: Du behöver ett par dagar för att få godset från leverantör ner till hamn. Där finns en closing på upp till en vecka – godset måste alltså vara på plats en vecka i förväg. Det är av säkerhetsskäl. Därefter väntar 32 dagar effektivt på sjön men då är inte förseningar längs vägen inräknat, till exempel storm, strejk eller liknande. Från Göteborg ska frakten vidare in i landet, det tar en dag. Lossning och administration tar en halv dag. Du hamnar i praktiken på 50 dagar från Kina, plus minus två dagar. 

– Importören blir besviken om leveransen försenas, det är ingen bra start för företagaren.

“Behåll kontrollen genom Ex Works”
I guiden, kapitlet om frakt, beskrivs de olika fraktsätten. Beroende på om du själv ansvarar för frakten eller om avsändaren i Kina gör det, så heter de olika.

För Cost, Insurance and freight, CIF, och Delivered at Place, DAP, ansvarar avsändaren via sin speditör. För Ex Works ansvarar du själv via din speditör.

En kombination av de två är Free on Board, FOB, då avsändaren tar godset ombord på skeppet eller flyget och därefter tar du själv över.  

Som svensk speditör rekommenderar Per Henrik Persson Ex Works, där du själv disponerar ditt gods hela vägen via egna kontakter och kan ändra något om det behövs.   
– Kineserna vill gärna erbjuda CIF eller DAP-leverans. Men då lämnar du allt i händerna på avsändaren.

Skaffa försäkring
Oavsett är det viktigt att skaffa en transportförsäkring.
– Du kan köpa en allriskförsäkring exempelvis. De flesta har ett avtal med sin företagleverantör av försäkringar. Är du ovan så låt speditören sköta det.

Flygfrakt är betydligt dyrare än shipping men tar å andra sidan bara 2–7 dagar.
– Det kan vara lönsamt ibland att få hem varan snabbt för att kunna sälja.

Ta in offerter
Han rekommenderar importörer att ta in offerter från olika speditörer där hela kostnadsbilden är inräknad.
– Givetvis, det ska man göra.
Svenska speditörer har alltid nära samarbeten med sina motsvarigheter i Kina. Per Henrik Persson skulle kunna berätta färgstarka anekdoter från de kickoffer som alltid infallit i Kina, varje år efter det kinesiska nyåret. Men de passar sig inte i tryck, som han säger.

China Flag

Vad är ditt bästa tips till företagare som ska importera?
– Rusa inte iväg. Tag god tid på dig. Besök gärna några olika mässor. När du funnit en leverantör du tycker verkar bra, besök denne och skapa en personlig kontakt och relation. Det går så mycket lättare när man har träffats.

– Skaffa en ordnad ekonomi innan du startar ett åtagande. Viktigt att komma ihåg: Kostnaderna kommer alltid först. Troligtvis måste du i början betala din leverantör i förskott.

Text: Annica Jönsson
Foto: Wikimedia Commons

Du kanske också är intresserad av ...

Så bokför du importen
Importera från Kina och tulla rätt för varorna 

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev