Coronaviruset - hur ska du som småföretagare tänka?

Vi har alla vaknat upp och blivit del av en helt ny världsbild. Med all rätt funderar du, och en miljon till småföretagare, på hur situationen ska hanteras. Vad måste jag tänka på direkt och hur ska jag tänka framåt?

Lästips: Coronakrisen och företagen – regeringens krispaket (uppdateras löpande)

Besök vårt forum! Samlad information om coronakrisen. För dig som är företagare.

Hur kände du innan Coronavirusets utbrott?

Minns tillbaka och skriv ner fem ledord som ligger till grund för ditt eget företagande. Det gäller att hitta din drivkraft, den som gör dig till den företagare du är. Låt denna reflektion du gör ta dig igenom en kris som den vi nu upplever. Fokusera på möjligheterna just nu och sex månader framåt. Har du samma erbjudande om ett halvår eller har du hittat nya möjligheter, nya tjänster, nya produkter? För visst är du företagare du vill fortsätta vara?

Se över företagets ekonomi, marknad och erbjudande

Om vi börjar med företagets ekonomi så är det viktigt att titta på likviditeten. En enkel likviditetsbudget visar när du betalar ut pengar och när dina kunder betalar dig. Den ger dig en bra överblick över företagets kassaflöde. När marknaden sviker är det viktigt att du har koll på ditt företagskonto. Hur mycket finns på kontot, hur mycket ska betalas ut och vilka kundfakturor är på väg att betalas? Likviditeten är lite av en ekonomisk pulsåder. Därför behöver du hålla noggrann koll på den. En redovisningsbyrå som jobbar i realtid är guld värd just nu.

Hitta redovisningsbyrå

Se över din budget och gör tre scenarier: Bäst, sämst och mittemellan. Almi har en verktyg som hjälper dig med det. Ta kontakt med ditt lokala Almikontor. Kontakta även banken för att prata om amorteringslättnader, kreditgränser och rörelsekapital. Banken tittar ofta på den bakomliggande affären men också hur den kommer att se ut när läget normaliseras. Ta med din affärsplan. Pausa inbetalningar till din tjänstepension.

Vad påverkar likviditeten?

Allt från dina betaltider till leverantörer, dina kunders betaltid till dig och insättningar på skattekontot. Går det att fakturera med kortare betaltid? Har du övervägt att sälja fakturorna? Passa på att göra en ny preliminärdeklaration så att du betalar rätt F-skatt. Fokusera därefter på det som är viktigast - din verksamhet, dina kunder och din produkt eller din tjänst.

Lästips: Likviditetsproblem? 9 tips att tänka på

Har du kundfordringar?

Se till att hålla koll på dina utestående fordringar, även stabila kunder påverkas av den hastigt uppkomna situationen. Du behöver ekonomisk översikt gällande företagets välmående. Påminn direkt när en fordran förfaller till betalning. Överväg att sälja dina fakturor för att säkerställa din likviditet. Glöm inte att blicka framåt genom att hålla koll på orderingången. 

Lästips: 5 tips för bättre koll på siffrorna

Har du personal?

Har du anställda men inte full sysselsättning för din personal finns det en lösning, både för dig och för din personal. Genom korttidsarbete, tidigare benämnt korttidspermittering kan du utan att friställa din personal låta dem arbeta 20, 40 eller 60 procent kortare arbetstid. Din personal behåller merparten av sin lön och företaget belastas av lägre kostnad. Syftet är att korta startsträckan när vi återgår till ett normalläge.

Hur ser din marknad ut?

Finns kunderna i närområdet eller runt om i hela landet? När du tittar på din marknad, finns det fler kunder som du ännu inte nått fram till? Kunder som är ovetande om ditt erbjudande. Om du inte nått hela potentialen på din marknad kan det finnas lite kvar att göra. Börja med att fundera på hur du skulle kunna nå fram till dessa kunder. Hur säljer du idag - kanske dags för en webbshop? 97 procent av dina blivande kunder googlar och 61 procent googlar dagligen. 83 procent av internetanvändarna besöker sociala medier någon gång och 65 procent gör det dagligen. 

Kan du nå ut online?

Säljer du produkter som går att paketera och skicka så är det kanske dags att börja sälja på nätet, dygnet runt. Idag är det både roligt och enkelt för dig att starta din egen proffsiga hemsida med en webbshop. Ett viktigt steg för att nå en större marknad. Ett viktigt tips för att lyckas på nätet är att tänka utifrån och in. Det betyder att texterna ska motsvara det du tror att dina kunder googlar på. Tänk efter vad du själv gillar i andra webshoppar, fundera på hur du själv reagerade när din sökning fick ett relevant svar och träff på Google. Genomtänkta texter, bjud på din kunskap, det är en bra start på din blivande e-handel.

 Relaterad läsning: Våra tips för sökmotoroptimering och vår guide om att starta webbshop

Säljer du kunskap funkar det också bra på webben. Det finns idag riktigt bra verktyg för att föreläsa, konsultera eller utbilda i webbaserade verktyg. Du sparar restid och miljö och håller kostnaderna nere, en liten detalj som många kunder uppskattar.

Hur kan ditt erbjudande bli det mest relevanta?

Jag glömmer aldrig en regnig sommar för ett antal år sedan. Ju mer det regnade desto mer radioreklam från researrangörerna: "Vill ni möta solen i sommar, boka nu!" Vältimad och relevant kommunikation med andra ord. Ett par dagar senare dök en köksleverantör upp med en enkel fråga – nytt kök i höst? Lärdom: Det finns utöver dina traditionella konkurrenter många alternativ som dina kunder kan välja mellan. Fundera på hur du alltid är relevant och det bästa alternativet. 

Vårda dina kontakter

Se över ditt nätverk, ett bra nätverk kan göra skillnad i tuffa tider. Är du med i ett företagsnätverk, se till att ni träffas – digitalt, eller på ett rymligt fik. Om du har leverantörer, ställ frågan till dem om hur de kan stötta din verksamhet. En bra leverantörkontakt är viktig oavsett konjunktur. Håll en levande dialog med dina kunder, är de nöjda, saknar de något. Följ upp leveranser och utnyttja naturliga kontaktpunkter. En bra kunddialog ger värdefull insikt i om någon kund väljer mellan ditt erbjudande och något annat. Se till att hålla koll på dina kollegor i samma bransch, men det har du säkert redan. Men tänk också på att dina kunder kanske väljer att lägga pengar på något helt annat. Därför är en levande dialog väldigt viktig.

En del företag kan under en livstid leverera samma produkt eller tjänst. Men det är väldigt få som överlever utan att regelbundet se över ekonomin, marknaden och erbjudandet. Fundera på hur du vill göra. Du vill väl finnas där kunderna finns? För det är väl företagare du vill vara? 

5/5 - 2 röster

Deklarera i Visma eEkonomi

Tillsammans med ett tillval i Visma eEkonomi kan du deklarera snabbt och smidigt. Det ska inte vara så svårt. Därför är vi med dig varje steg på vägen.

Se erbjudandet