Blickar du inåt för att hämta kraft? Då är du introvert. Så här drar du nytta av det i ditt företag.
Publicerat 2016-09-30
Att vara introvert är ingen svaghet i karaktären som behöver fixas. Att ligga på den introverta sidan av spektrumet är medfött. Samtidigt uppmuntras extroverta drag i den västerländska kulturen. Man ska vara outgoing 24/7, mingla som ett proffs, sälja sig själv och ha obegränsad social kompetens. Fake it till you make it!
Introverta fungerar inte så. I den här 6-punktsguiden får du veta hur du som är introvert och företagare:
Styr upp din inre dialog
Nätverkar så att det passar dig
Pitchar investerare
Kommunicerar utifrån dina förutsättningar
Skapar affärsmöjligheter på rätt sätt
Briljerar i sociala medier
Internets charmigaste beskrivning: Dr Carmellas "Hamsterbollen".
Quiet Revolution Testet är på engelska. I den här boken finns ett test på svenska och boken är mycket läsvärd: Den tysta revolutionen, Linus Jonkman.
Introverta lär sig och fattar beslut genom ett ständigt pågående samtal med sig själva. Ibland blir dialogen för sträng: "Det där borde jag inte ha sagt". "Jag har inte tillräckligt med information".
Men andra människor tänker inte så bara för att du gör det. Öva på stöttande budskap: "Jo, det där var faktiskt helt okej att säga". "Jag är väl förberedd".
Målet är att du inte ens ska fundera över hur andra uppfattar det du säger.
Långa dagar på stora event och mässor kan innebära ett värsta-scenario. Mycket småprat med främlingar, väldigt lite meningsfull konversation.
Att vara introvert kan vara en styrka när du ska söka finansiering. Du är bra på att göra research, kan jobba självständigt och koncentrerat under lång tid, förbereder dig noga, är kreativ och har fokus.
Under själva presentationen har du dessutom förmågan att observera omgivningen och kunna anpassa dig. Ofta har du färdiga svar på frågor som kan dyka upp – du har redan tänkt på det, djuptänkare som du är.
Kommunikation med kunder, leverantörer, partners och investerare kan vara en utmaning för introverta jämfört med extroverta. Som introvert företagare blir du inte bästis med alla, men däremot gärna med en eller två.
Bestäm i förväg när, hur och vad du tänker kommunicera och vilka du ska kommunicera med. Välj regelbundna mätpunkter eller tillfällen under året då du faktiskt vill säga något. Låt inte kommunikationen ske ad hoc. Då kommer du garanterat att skjuta upp det eller vara oförmögen att på studs bestämma vad, hur och så vidare.
Om det behövs, var tydlig med när du inte är nåbar (utom vid kris). Till exempel vardagar efter klockan 20 eller söndagar.
Driv ditt företag på det sätt som passar din personlighet och använd en affärsmodell som är bra för dig. Du måste inte göra som alla andra. Småprat med ett oändligt antal varma leads är bara tröttande. Utveckla istället färre men djupare relationer med en aktör åt gången. Välj fem personer du kan kontakta personligen och få meningsfulla samtal med.
Nej, det går inte att undvika sociala medier om du är företagare. Men här är knep som får dig att lysa både som företagare och introvert.
Nu har vi gått igenom vad som utmärker introverta. Hur är då en extrovert?
De flesta har drag av både introvert och extrovert personlighet med en betoning åt ena eller andra hållet. Men det finns också ambiverta som ligger i mitten. De är bara att gratulera – de kan ta del av det bästa av båda världar.
Att förstå sig själv och andra gör att vi kan fatta kloka beslut.
– Att inte skicka ut underlag i förväg till ett möte innebär att jag inte kan bidra i diskussionen på mötet. Du vet när chefen säger: “Jaha och vad tycker ni om det här då? Nu går vi laget runt! Vad säger du?”. Alla har alltid något att säga. Men det fullkomligt omöjligt för mig att svara, jag har ju inte hunnit tänka efter!
Källor: Källorna till den här artikeln är mejlkursen "The Introvert's Guide to Entrepreneurship" hos dailybitsof.com. Deras experter är Rick Coplin, investerare på Rev1 Ventures och värd i podden Success to Significance, Evan Leepson, företagsrådgivare och författare till Critical Connections och Melissa Forziat, projektledare och grundare av en eventbyrå. Alla tre är introverta entreprenörer. Ytterligare en källa är boken The Introvert Entrepreneur, Beth Buelow.
Vill du veta mer? Med det populärvetenskapliga testet 16 personligheter kan du se vilken av grundpersonligheterna du tillhör. Briggs-Myers är världens mest spridda personlighetstest och bygger på en lång tradition av forskning och erfarenhet. Obs! Originalsajten är på engelska och de svenska texterna är inte officiella. Det finns inga rätt eller fel i svaren. Resultaten är bara preferenser, det vill säga det man föredrar, där man är bekvämast. Använd inte på några villkor testet som en sanning, mer som en kul introduktion till mer professionella personlighetstester.
Annica Jönsson
Du kanske också är intresserad av ...
Minska din bolagsskatt
Vartannat företag saknar hemsida
7 anledningar till varför ditt företag ska ha en (riktig) hemsida
Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande. |