Introvert företagare

Introvert företagare? Bejaka det!

Blickar du inåt för att hämta kraft? Då är du introvert. Så här drar du nytta av det i ditt företag. 

Publicerat 2016-09-30

Att vara introvert är ingen svaghet i karaktären som behöver fixas. Att ligga på den introverta sidan av spektrumet är medfött. Samtidigt uppmuntras extroverta drag i den västerländska kulturen. Man ska vara outgoing 24/7, mingla som ett proffs, sälja sig själv och ha obegränsad social kompetens. Fake it till you make it!

Introverta fungerar inte så. I den här 6-punktsguiden får du veta hur du som är introvert och företagare:

 Styr upp din inre dialog
 Nätverkar så att det passar dig
 Pitchar investerare
 Kommunicerar utifrån dina förutsättningar
 Skapar affärsmöjligheter på rätt sätt
 Briljerar i sociala medier

Vad är introvert? 

  • Du är inifrånstyrd och självreflekterande. 
  • Sociala kontakter dränerar dig på energi. Du bygger upp ny energi i ensamhet. 
  • Du tänker djupt och kan behålla din koncentration under lång tid.
  • Du är kreativ och en god lyssnare.  
  • Du väger noga för och emot innan du fattar beslut.
  • Du pratar gärna med människor en och en och uppskattar få och djupa relationer.
  • Du är ingen risktagare.
  • Du tänker noga efter innan du talar eller agerar.
  • Du är väldigt medveten om detaljer i omgivningen.

Internets charmigaste beskrivning: Dr Carmellas "Hamsterbollen".

Test: Är du introvert eller extrovert?

Quiet Revolution Testet är på engelska. I den här boken finns ett test på svenska och boken är mycket läsvärd: Den tysta revolutionen, Linus Jonkman.

Guide för introverta företagare 

Introvert företagare styr upp inre dialogen1 Styr upp din inre dialog

Introverta lär sig och fattar beslut genom ett ständigt pågående samtal med sig själva. Ibland blir dialogen för sträng: "Det där borde jag inte ha sagt". "Jag har inte tillräckligt med information".
Men andra människor tänker inte så bara för att du gör det. Öva på stöttande budskap: "Jo, det där var faktiskt helt okej att säga". "Jag är väl förberedd". 
Målet är att du inte ens ska fundera över hur andra uppfattar det du säger. 

2. Nätverka så att det passar dig

Långa dagar på stora event och mässor kan innebära ett värsta-scenario. Mycket småprat med främlingar, väldigt lite meningsfull konversation. 

  • Identifiera i förväg de du verkligen vill prata med. Koncentrera dig på att skapa meningsfull kontakt med just dem. 
  • Anmäl dig som volontär på event om du har tid och möjlighet. Det är ett bra sätt att skapa kontakt med dem som driver eventet och få koll på viktiga deltagare.
  • Kläng inte fast vid en god vän hela dagen för att slippa prata med främlingar. Lå vännen presentera dig för rätt människor.
  • När du träffar en intressant person har du bara några sekunder på dig att sälja din story. Träna din pitch och lär dig att anpassa den beroende på vem du möter. 
  • Bestäm i förväg hur du vill avsluta konversationen. Be om ett möte, byt visitkort, följ upp med ett mejl.
  • Gå undan. Hämta kraft genom att vara för dig själv en stund.
  • Lär dig när det är dags att dra sig tillbaka! Att stanna för länge är ofta fruktlöst och risken är bara att du framstår som ofokuserad och oengagerad. De flesta har en absolut gräns när det är nog, respektera den.

Vad är introvert? Koncentrationsförmåga och fokus3. Pitcha investerare 

Att vara introvert kan vara en styrka när du ska söka finansiering. Du är bra på att göra research, kan jobba självständigt och koncentrerat under lång tid, förbereder dig noga, är kreativ och har fokus.

Under själva presentationen har du dessutom förmågan att observera omgivningen och kunna anpassa dig. Ofta har du färdiga svar på frågor som kan dyka upp – du har redan tänkt på det, djuptänkare som du är.

4. Kommunicera utifrån dina förutsättningar

Kommunikation med kunder, leverantörer, partners och investerare kan vara en utmaning för introverta jämfört med extroverta. Som introvert företagare blir du inte bästis med alla, men däremot gärna med en eller två. 

Bestäm i förväg när, hur och vad du tänker kommunicera och vilka du ska kommunicera med. Välj regelbundna mätpunkter eller tillfällen under året då du faktiskt vill säga något. Låt inte kommunikationen ske ad hoc. Då kommer du garanterat att skjuta upp det eller vara oförmögen att på studs bestämma vad, hur och så vidare. 

Om det behövs, var tydlig med när du inte är nåbar (utom vid kris). Till exempel vardagar efter klockan 20 eller söndagar. 

5. Skapa affärsmöjligheter

Driv ditt företag på det sätt som passar din personlighet och använd en affärsmodell som är bra för dig. Du måste inte göra som alla andra. Småprat med ett oändligt antal varma leads är bara tröttande. Utveckla istället färre men djupare relationer med en aktör åt gången. Välj fem personer du kan kontakta personligen och få meningsfulla samtal med. 

6 Briljera i sociala medier 

Nej, det går inte att undvika sociala medier om du är företagare. Men här är knep som får dig att lysa både som företagare och introvert.

  • Prata en-till-en. Många introverta är duktiga lyssnare. Använd det när du svarar i kommentarsfältet på Facebooksidan eller på din blogg. Att få kunden att känna sig sedd på djupet trots att kommunikationen sker digitalt är en verklig superkraft hos en introvert företagare. 
  • Som introvert undviker du gärna strålkastarljuset. Bra, sätt allt ljus på dina följare istället, låt dem skina. Ställ frågor, utlys tävlingar, låt följarna bidra i ditt flöde under en hashtag. Var bara tydlig med syftet. 
  • Berätta en historia. Eftersom introverta letar en djupare mening med allt så finns det säkert en bra historia som kan berättas – utan att du sätter ljuset just på dig som person! Använd liknelser, ge goda exempel, berätta om triumfer. Lyft fram storyn om ditt företag, och om kunder och medarbetare. 

Introvert företagare - använd dina resurser rätt

Vad är extrovert?

Nu har vi gått igenom vad som utmärker introverta. Hur är då en extrovert?

  • Extroverta klarar av fler sociala interaktioner. De behöver vara sociala för att må bra. De behöver förstås också avskildhet, men i betydligt mindre doser. 
  • De planerar fler sociala aktiviteter. Även när de är hemma och bara vilar så finns alltid tid att planera ytterligare sociala aktiviteter. 
  • De är mer praktiska och realistiska än introverta och mer aktivt engagerade i sin omvärld. 
  • Det inre samtalet inte är inte lika aktivt. Samtalet pågår istället med människor runt omkring.
  • Konflikter berör oftast inte extroverta på samma djupa sätt som introverta. 
  • Extroverta föredrar stimulerande miljöer. I tysta, avskilda miljöer blir de uttråkade och rastlösa. 
  • Extrovertas tankar och vad de faktiskt säger överlappar ofta varanda ganska bra. En introvert kan tänka tusen tankar och bara säga några få meningar. 

Vad är ambivert?

De flesta har drag av både introvert och extrovert personlighet med en betoning åt ena eller andra hållet. Men det finns också ambiverta som ligger i mitten. De är bara att gratulera – de kan ta del av det bästa av båda världar.

Varför är det bra att veta?

Att förstå sig själv och andra gör att vi kan fatta kloka beslut.

Så här vill introverta medarbetare bli behandlade

  • Skicka ut underlag i förväg. En anställd här på Visma Spcs sa spontant när hon hörde att vi skulle skriva den här artikeln:

– Att inte skicka ut underlag i förväg till ett möte innebär att jag inte kan bidra i diskussionen på mötet. Du vet när chefen säger: “Jaha och vad tycker ni om det här då? Nu går vi laget runt! Vad säger du?”. Alla har alltid något att säga. Men det fullkomligt omöjligt för mig att svara, jag har ju inte hunnit tänka efter!

  • Stanna kvar en stund efter mötet och lyssna in de som inte tycker om att höja rösten i allas sällskap. 
  • Gör klart att du tar emot skriftliga frågor, kommentarer och tankar några dagar efter mötet så att alla medarbetare får en lika chans att bidra. 

Källor: Källorna till den här artikeln är mejlkursen "The Introvert's Guide to Entrepreneurship" hos dailybitsof.com. Deras experter är Rick Coplin, investerare på Rev1 Ventures och värd i podden Success to SignificanceEvan Leepson, företagsrådgivare och författare till Critical Connections och Melissa Forziat, projektledare och grundare av en eventbyrå. Alla tre är introverta entreprenörer. Ytterligare en källa är boken The Introvert Entrepreneur, Beth Buelow.

 Visma Spcs egna lästips för företagare

Bonus!

Vill du veta mer? Med det populärvetenskapliga testet 16 personligheter kan du se vilken av grundpersonligheterna du tillhör. Briggs-Myers är världens mest spridda personlighetstest och bygger på en lång tradition av forskning och erfarenhet.  Obs! Originalsajten är på engelska och de svenska texterna är inte officiella. Det finns inga rätt eller fel i svaren. Resultaten är bara preferenser, det vill säga det man föredrar, där man är bekvämast. Använd inte på några villkor testet som en sanning, mer som en kul introduktion till mer professionella personlighetstester. 

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Minska din bolagsskatt
Så gör du succé på mässan
Vartannat företag saknar hemsida
7 anledningar till varför ditt företag ska ha en (riktig) hemsida

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev