Skapa lugn och harmoni i ditt företagarliv

Vilka är dina mål? Ger du dig själv rätt förutsättningar att lyckas? Det kan handla om att planera bättre, bli medveten om egna och andras krav eller att fokusera rätt när livet rusar. Här är några enkla tips vi själva gillar. Det är ingen raketforskning, bara en liten hjälp. 

Nina yogar1. Ta ett helikopterperspektiv.

Vilka projekt väntar nu och på längre sikt? Planera in dem i kalendern, börja boka möten, uppskatta tidsåtgång och sätt deadlines.
Det oförutsedda kommer att inträffa även kommande år, så boka tid för det också.  
Alla dina fantastiska idéer och allt du vet att du borde göra men inte kommer att hinna med närmaste tiden lägger du i en prydlig lista som tas fram vid behov.

2. Vecko- och dagsplanera.

Vi gillar att börja varje arbetsvecka och varje arbetsdag med att prioritera, få koll på hur mycket tid varje arbetsuppgift tar och vilka personer som behöver kontaktas. Ett mycket bra tips som sparar tid. 
Avsluta dagen med att sammanfatta och planera för nästa dag. Livet blir lugnare.

3. Ha bra verktyg.

Här på Visma Spcs redaktion använder vi bland annat Trello och Evernote. Trello är ett visuellt planeringsverktyg där man jobbar med gemensamma boards som går att koppla till en kalender.
Evernote är en enkelt, tydligt och tillgängligt överallt och all information går givetvis att dela med andra. Många säger att de inte skulle klara sig utan Evernote. Kanske har de rätt. 
När det gäller mejlen: Använd inte mejlkorgen som din inofficiella att göra-lista. Använd kalendern. På så sätt styr du själv din tid. Arbetar du i Outlook finns funktionen att göra-listan under fliken Uppgifter.

4. En sak i taget.

Människan kan koncentrera sig i 45-60 minuter, sedan behöver hjärnan pausa. Dela in arbetsdagen i block. Ett block ägnas åt en uppgift som kräver 100 procent koncentration. Ett annat åt enklare arbetsuppgifter.

5. Nåbar eller inte?

Mejl, sms och dialoger i olika sociala kanaler kan vara intressanta men också störande för koncentrationen. Olika jobb ställer olika krav - det viktiga är att du hanterar allt inkommande på ett sätt som är optimalt för de resultat du vill uppnå.

6. Rensa!

Har du också drivor av postit-lappar med bra idéer på skrivbordet? Prenumererar du på alldeles för många nyhetsbrev? Och alla tidningar, pärmar, powerpointpresentationer och smartphoneanteckningar du omger dig med – när ska de komma till nytta?
Inget är som en rejäl storstädning. Plocka bort allt onödigt och känn lugnet återvända. Välkomna framtiden med ett rentvagat skrivbord.

7. Boring, boring ...  

Den där sugande känslan som ibland infinner sig av att vilja skjuta upp trista arbetsuppgifter – se upp! Motivera dig själv till att bara göra det. Nu. Så kan du göra det roliga sedan.

8. Surdegarna som stjäl energi

Vi har alla de där projekten som aldrig blir klara, problem som aldrig tycks få någon lösning … bestäm dig för en strategi. Ska problemet alls lösas? Ska det läggas ner? Läggas på is? Eller faktiskt hanteras och i så fall av vem och hur, och när ska det vara klart? Vilka lösningsalternativ finns det och vari består flaskhalsen?

9. Kompetensutveckla dig

Vad behöver du kunna – ännu bättre? Hur kan du enklast lära dig det? Gå med i ett nätverk, följ en blogg, skaffa en mentor, läs en bok eller gå en kurs. Möjligheterna är oändliga, det viktiga är att veta vad du vill och behöver för att nå framgång.

10. Ha roligt!

Nästan det viktigaste av allt. Hitta förhållningssätten, människorna och uppdragen som lyfter ditt sinne och får dig att skratta. Varje dag!

Text: Therese PalmAnnica Jönsson
Foto: Petter Hammarbäck

4,7/5 - 3 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi