Christel testade sin byrå – gör testet du också!

Vill du affärsutveckla din byrå men vet inte var du ska börja? Det här testet kan ge en fingervisning. Frågorna kommer från Panalitix, affärsutvecklingsföretaget som Visma samarbetar med. 

Uppdaterat 2019-01-18

Här är Panalitix definition på en väl utvecklad byrå:

"En byrå som har implementerat en uppsättning strategier som alla påverkar byråns prestationer i en positiv riktning."

Tänk på det här när du svarar

 Du bedömer din byrå, inte dig själv som person.
 Var brutalt ärlig, det är som det är.
 Följ skalan med svarsalternativ nedan. 

Poängsättning

På varje fråga svarar du mellan 1 och 10 
Om du exempelvis aldrig prissätter din tjänst i förväg, ge 1 eller 2 poäng (Not even close)
Om det händer sällan, ge 3-4 (Toe in the water)
Om det händer mer ofta, sätt 5-6 (Sort of done)
Mycket ofta 7-8 (Oh, so close) eller
Alltid, 9-10 (Nailed it)

 Ladda ner test (PDF). Det innehåller frågor och svarsalternativ samt en förklarande text. Obs! Testet är på engelska.

 Litet engelskt-svenskt lexikon

Satte låga poäng

Nästan alla som gör testet får låga poäng första gången. Ingen byrå har fått full pott. Christel Dahlberg var en av deltagarna på seminariet The Perfect Firm där alla i publiken fick ranka sig själva genom att svara på frågorna.
– Jag satte 1-2 på de flesta. Men jag känner att min byrå är en "Go to-firm", den där man vänder sig till när man vill ha något extra. Där blev det 3-4. Jag är också ganska bra på marknadsföring. 

– För mig är det ett Key Performance Index, det är KPI:er, målsättningar som jag kan jobba mot i syfte att växa. Det är också en nulägesanalys som visar potentialen kring vinst, kapacitet och tillväxt.  

Vad tyckte du om The Perfect Firm-dagen?
– Dagen har varit bra, jag har förstått hur jag ska frigöra kapacitet. Jag behöver anställa en administratör och uppdatera mina programvaror. Jag måste sluta sitta och vänta på material och påminna kunderna. 

– Jag bestämde mig en gång i tiden för att inte jobba på fabrik. Men jag upptäckte att det är precis det jag gjort hittills, drivit en redovisningsfabrik. Jag vill utnyttja min kunskap till att hjälp företag att växa och ge coaching. 

Sluta göra 3 saker

För att kunna utveckla byrån måste man vara nyfiken på förändringar. Våga säga nej för att kunna säga ja till något anat. På seminariet var budskapet tydligt: 

 Sluta fakturera samtal och möten. Kommunikation ska ge nya uppdrag. (Många bakar in kommunikation i ett fast månadspris)

 Sluta använda timpriser. Ta betalt för kundvärdet och effektivisera istället din tid så mycket det går.

 Sluta ta betalt i efterhand. Det är som Anders Bernåker, f d ordförande i Srf-konsult, alltid sagt: Din tjänst har större värde innan den är utförd än efteråt. Berätta i förväg vad du kan hjälpa kunden med och tala om precis vad det kostar. 

Partner

Visma är partner med Panalitix för att ge svenska byråer tillgång till affärsutveckling. 2019 utvidgades tjänsterna till att också passa de allra minsta redovisningsbyråerna. 

Annica Jönsson

Häng med på nästa tillfälle vi kör heldagsseminariet The Perfect Firm

Till anmälan