KRÖNIKAN

Hjälp kunden att nå sina mål

Byrån enligt Anders - Visma Spcs

En lång och givande kundrelation kan börja med att du och kunden sätter ett gemensamt mål. Så var det för mig och en kund, vi kan kalla honom Göran. 

Uppdaterat 2016-10-11

Anders Bernåker skriver krönikor åt Visma Spcs. Han är utbildare, medförfattare till Reko och före detta ordförande i Srf-konsulterna, men också en hängiven Nalle Puh-samlare som ofta tar hjälp av historierna från Sjumilaskogen för att inspirera.

Innan Göran blev min kund var han anställd på ett stort bolag. Där lånade han upp mycket pengar för att köpa optioner och fick sedan se allt försvinna i en konkurs. Jobbet och optionerna försvann men skulden var kvar. Ingen avundsvärd sits.

Då bestämde han sig för att starta eget i samma bransch och kontaktade mig för rådgivning. Vi avsatte en dag för att planera starten och svara på frågor som: Hur såg affärsidén ut? Vilka kunder skulle han vända sig till? Affärsmodell? Finansiering? Anställa eller ha underkonsulter?

Bolaget startades och efter något år tyckte jag att det var dags att få lite riktning på verksamheten så jag ställde frågan: Göran, vad är ditt mål med företaget? Svaret kom ögonblickligen: Att leva skuldfritt.  

Blev vår ledstjärna

Det här målet, att leva skuldfritt, blev en fyr vars ljus vi navigerade efter följande år. Om min kund tog ett beslut som på något sätt ledde mot skuldfrihet så var det troligtvis rätt beslut.

Det var alltid väldigt roligt att sätta sig ned med Göran och gå igenom förutsättningarna för att klara av en amortering med skattat kapital i bolaget. Han insåg ganska snart vad som krävdes i företaget för att bli skuldfri och få vinst och likviditet.

Han intresserade sig också mer och mer för redovisningen, exempelvis hur man praktiskt kunde använda resultatrapporten och balansräkningen. Vi gick igenom kontoplanen och såg vilka intäkter och kostnader vi skulle följa upp och hur det såg ut på varje kostnadsställe. Vad tjänade bolaget pengar på och vad kostade allt?

Vi började också följa lönsamheten per kund och per produkt, prata om vad som binder kapital och betydelsen av att fakturera ofta.  Efter några år hade vi också infört kassaflöde som en standard i hans rapportering.

Hur gick det då? Lysande. Efter sju år var bolaget skuldfritt och jag ställde samma fråga: Vad är målet?

Svaret blev återigen att han ville leva skuldfritt. Nu menade han privat. Lånet för optionerna var i stort sett kvar och han hade lån på sitt radhus. Vi satte oss ned igen och gick igenom förutsättningarna för att kunna ta ut utdelning. Bolaget hade 12 anställda. Ytterligare fem år senare nådde han sitt andra mål och blev helt skuldfri. Totalt tog det 12 år.

Vad jag har tagit till mig av det här, är hur viktigt det är att sätta upp mål. "Ställ ut en fyr så att livet vet vart det ska föra dig", ett citat jag tycker mycket om från illustratören och författaren Pernilla Lindroos. 

Om man driver ett bolag och har tydliga mål så blir alla beslut på vägen enklare att stämma av. 

Driver du ett bolag och gjort det under flera år men är inte nöjd med din situationen så krävs någon form av förändring. Kanske kan du göra mer eller mindre av något. I vart fall ska man inte bara fortsätta att göra samma sak och tro att det kommer att bli annorlunda. 

Skulle du som redovisningskonsult också vilja få en annorlunda situation? Fundera över ditt mål. Planera. Fatta beslut. Sätt igång och ta första steget. Precis som en skeppare får du titta upp ibland och se om du är på väg mot din fyr. Skulle du förlora sikten, vilket är mycket vanligt, så innebär inte det att fyren försvunnit. Den är bara tillfälligt dold i dimma.

Du kanske också är intresserad av: 

Säg hej till nya tidens kunder!
6 av 10 satsar på mer rådgivning 
3 vägar till bra beslutsunderlag

Utveckla din redovisningsbyrå med Anders Bernåker, del 1-6
Vad du vinner på att hålla jämna steg med kunden

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.