Linda Hammarstrand – Det hänger på hur:et

Hon har haft titeln Director of Passion. Nu jagas hon av företagsledningar över hela Sverige för sin unika kompetens kring högpresterande kultur.
– Företagets framgång vilar i händerna på medarbetarna, säger Linda Hammarstrand som är en av huvudtalarna på Visma Forward. 

En del saker är gemensamma för alla företag. Det finns kunder och medarbetare, rutiner och processer. Saker blir gjorda på ett visst sätt. Men det viktigaste är varför och hur ett företag gör saker. Inte att

Vad betyder kultur?

Kultur betyder odling på latin. Frågan är vad vi sår, vad vi ger näring och vad vi måste beskära?
– Skörden blir resultatet av tiden, vårt engagemang och passionen vi har lagt ner. Det är inte produkterna, eller tjänsterna, som gör oss unika. Det är vårt sätt att göra affärer på, som gör oss unika. Det skapar vår identitet. 

– Kultur handlar om hur vi gör saker på just den här arbetsplatsen. Så kulturen sitter inte i väggarna, den sitter mellan väggarna, säger Linda Hammarstrand på en go' göteborgska.

Gjorde obegripliga strategimål roliga

Hon jobbade under 20 år inom Stena med kommunikation och HR. Där hittade hon sitt Life Purpose: Att bidra till medarbetarnas framgång. Hon startade Stena Academy med ett löfte till ledningen om att levandegöra strategiplanen och få den att engagera alla. Till exempel: Du som jobbar i kiosken måste sälja två Dubbeldajm till i timmen, då har vi nått målet. 

Inom Stena utvecklade hon sin unika metod Stafetten som innebär att du har huvudrollen på din sträcka – alla servar och alla har ett värde. Vissa startar, andra utför och några slutför. 

"Vi måste arbeta tillsammans, inte bara samtidigt"

2015 blev Linda Hammarstrand en del av Clarion Hotels ledningsgrupp med Petter Stordalen i spetsen och fick den spännande titeln Director of Passion. Idag driver hon Culture Academy tillsammans med Fia Westerberg och företaget har fått en flygande start. Många har behov av deras kompetens kring hur man skapar en kulturstrategi som leder till lönsammare företag och en mer engagerad personal. 

– Det är så fantastiskt roligt det jag gör, och nu kan jag göra mer för fler. Jag har lätt att se var företag befinner sig och tar dem framåt med små steg i rätt riktning. En del har redan kommit långt, andra har längre väg, men jag kan alltid se var de ska börja.

Vi har alla en kultur oavsett vi vill eller inte. Det handlar om att bli medveten och att bestämma sig. 
– Hur vill vi upplevas av våra kunder? Vad vill vi att andra ska tala om, efter att ha suttit på ett möte med oss? Redan där har man ramat in och skapat en identitet – sitt varumärke. Bestäm dig för exempelvis tre saker. Sätt sedan en plan för du hur ska upplevas vara sådan. Hur ska du stå, gå, le och tala? Hur upplevs vi i goda tider och i tuffa tider? 

Öka kunskapen om vad kollegorna gör

Stafettens mål är att öka kunskapen om vad nästa person i kedjan behöver för att göra ett fantastiskt jobb. 
– I stora bolag har vi låg kunskap om vad kollegorna gör på andra avdelningar. Det är i överlämningarna mellan avdelningarna som kunden ofta hamnar i kläm. Det  handlar om att göra varandra bättre genom att tänka på mottagaren. 

Vi levde tidigare i en värld där allt handlade om att "få iväg" saker. Nu har vi börjat vända på kuttingen och tänka på hur de vill ta emot det och när de behöver det. Och när vi börjar arbeta tillsammans och inte bara samtidigt, skapas en känsla som går att ta på, en känsla av stolthet, enligt Linda Hammarstrand. 

– Säg att du är en bilpassagerare som anländer till färjan tidigt en morgon. Du möts av en medarbetare i bilincheckningen som frågar: "Har du kört länge?" "Ja, jag är helt slut." "Då ska det bli gott med lite frukost nu, jag vet att mina kollegor ombord precis tar ut brödet ur ugnen." Vi rekommenderar och introducerar varandra. 

Som vän av snabb utveckling har hon dock fått lära sig en sak: Tålamod. 
– Jag är en obotlig tidsoptimist och att bygga en stark företagskultur tar tid. Multiplicerar du den beräknade tiden med tre så kommer du närmare sanningen.  

Löpning och TED-talks

Jobbet innebär många resor för Linda Hammarstrand och när hon är hemma i Göteborg ägnar hon sig åt sin familj, springer och lyssnar på massor av TED-talks. Hon lyssnar säkert två timmar om dagen, säger hon, på föreläsningar om digitalisering, människor, världen och framtiden. 

– Vi går in i en framtid där vi inte har alla svar, då vårt mod blir vår viktigaste egenskap. Vi måste ha mer mod än rädsla. Framgångsrika människor har mer mod än rädsla. Du måste inte vara bra för att börja, men du måste börja för att bli bra.

– Min föreläsning på Visma Forward 25 oktober kommer att ge styrfart i hur du skapar ett starkt varumärke. Efteråt hoppas jag att du kommer att känna lust att arbeta mer tillsammans med dina kollegor, inte bara samtidigt. Jag hoppas att du får mycket inspiration, många aha-känslor och en stor dos “shit, jag vill hem och börja jobba!”

4,5/5 - 2 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi