Kombinera lokalt nedladdat med webben? Javisst!

Cecilia Wickström, Visma Spcs, möter dagligen kunder som undrar om de kan kombinera lokalt installerade program med  webbaserade.  
– Ja, programmen  varandra! Kunderna är otroligt nöjda med sina äldre program och vårt råd är att koppla på så många webbaserade "programkompisar" som möjligt. 

Uppdaterat 2017-10-24

Det går att effektivisera redovisning, fakturering, lönehantering, resor och utlägg samt rapportering även när du jobbar i Visma Administration och Visma Byråstöd. Företagarna är oftast glada att slippa manuell hantering. 
–  Du får det bästa av två världar, säger Cecilia Wikström.

9 vanliga frågor till Vismas byråförsäljning: 

  1. Kommer ni att fortsätta uppdatera de äldre programmen?
    – Ja!
  2. Jag har Byråstöd, funkar det ihop med Visma eEkonomi?
    – Ja. Advisor som klienthanterare är överlägset av helt andra anledningar, men den som gillar Byråstöd kan kombinera med onlineprogram för redovisning, bokslut och skatt. Visma eEkonomi
  3. Min kund vill fakturera själv och jag har Administration och Byråstöd. Det går väl inte?
    – Jo! Med Webbfakturering. Kunden går in själv på nätet och fakturan kommer in till Administration och där kan du fånga upp och jobba på som vanligt. Easy-peasy! Visma Webbfakturering 
  4. E-faktura fungerar väl inte för alla?
    – Jo. Alla fakturor kan skickas digitalt, bara din kund och kundens kund har något stöd för det. Vismas heter AutoInvoice, men våra program fungerar med alla leverantörer. Det funkar för både privatkund och företag, minskar all manuell hantering och är jättebra för miljön. Det går snabbare, ni slipper porto, behöver inte slicka kuvert eller skriva ut. Det sparar mycket tid, framförallt om ni får in leverantörsfakturorna också. Visma AutoInvoiceCentsoft  (leverantörsfakuror, större volymer och många attestanter)
  5. Det här med att scanna kvitton, jag förstår inte poängen? 
    – Poängen är att du får in underlag snabbare samtidigt som kunden slipper jobbig kvittoredovisning med saknade, slitna eller sammanblandade kvitton. Och när du bokför kontinuerligt kan du också börja jobba mer proaktivt – och det är det du ska tjäna pengar på framöver så det är viktigt!
    – Gör så här: Be kunden fota kvittot så fort han eller hon får det i handen och kommentera vilket projekt som kvittot tillhör. Du får in det i systemet direkt och behöver inte vänta på kvittot i fysisk form. En sak är viktig: Informera kunden om kravet att själv arkivera papperskvittona enligt bokföringslagenVisma Scanner 
  6. Kan jag verkligen hjälpa kunden med rådgivning?
    – Ja. Det handlar mer om samarbete och ett nytt sätt att tänka än att du måste vara expert på allt. I de flesta fall vet du garanterat mer än kunden om ekonomi. När ni digitaliserar era processer frigörs tid. Lägg den tiden på ett möte och prata om framtiden. Vad är målet?
    – Rent praktiskt kan ni båda ha hjälp av Visma Ekonomiöversikt – ett rapport- och analysverktyg som går att anpassa väldigt till olika kunders unika behov. Du kan också se varje enskilt verifikat. Visma Ekonomiöversikt
  7. Har ni något bra system för projektredovisning? 
    – Ja, jobbar din kund med många projekt är Visma Tid rätt. Då håller kunden koll på sina projekt via app eller webb och allt fungerar ihop med Administration och Lön. Sparar mycket tid för dig! Visma Tid 
  8. Kan jag förenkla det här med löner? Resor och utlägg?
    – Ja, på flera sätt. Prata ihop er om att använda Visma Lön Anställd. Antingen i appen eller på datorn. När de anställda använder kalendern i Lön Anställd för att registrera avvikelser blir ditt lönearbete enkelt. För underlagen är digitala och skickas direkt in i löneprogrammet. Du slipper onödiga samtal till lönekontoret och personalen får bättre kontroll på sin arbetstid, semesterdagar, med mera. (Vill de anställda även se sin lön i mobilen så ska de ladda ner appen Min Lön.) Visma  Lön AnställdVisma Min Lön

    – En annan del av lönehanteringen är resor och utlägg. Här kan du effektivisera om dina kund använder Visma Resa & Utlägg. Programmet räknar traktamenten på sekunden och kunden får full kontroll på sina resor och utlägg och har det alltid tillgängligt. Kunden lägger in sin resa inklusive utlägg och milersättning på webben och underlaget går direkt in i ditt lokalt installerade löneprogram. Det här ersätter papper och du behöver inte skriva in uppgifterna för hand. Även om du får utlägget som PDF så sparar du tid eftersom du slipper stansa och det blir rätt från början. Visma Resa & UtläggCompanyexpense
  9. Vem betalar de här kringprogrammen? 
    – Du kan välja om kunden eller du ska betala. De byråer som tar kostnaden själva gör ofta en paketlösning med fast pris ut mot sin kund. 

 Har du funderingar kring något av ovanstående? Välkommen att ringa Cecilia Wickström och hennes kollegor på 0470-706160 eller mejla byra.spcs@visma.com så hjälper de dig.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Löneskolan – gratis (men omfattande) kurs i löneadministration
Godis väcker företagarnas intresse för ekonomi
Krönika: Vart tog pengarna vägen?

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.