Baks&Co presenterade sitt digitala koncept för företagare

Företagare gillade mobilt och pappersfritt 

I november 2016 presenterade redovisningsbyrån Baks&Co sitt nya arbetssätt kallat baks247. Åhörare var ett fyrtiotal företagare inom jord- och skogsbruk. Responsen var mycket positiv. 

Publicerat 2016-12-19

Byrån har arbetat i över ett år för att hitta en ax till limpa-modell med program i molnet och pappersfria, mobila flöden. Arbetet har delvis skett i samarbete med Visma Spcs, bland annat ordnades en utbildningsdag för hela personalen. 
– Det här är så roligt och inspirerande! Vi får ett närmare kundsamarbete och kan nu i princip kommunicera 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, säger Cathrine Osbeck, en av fyra kontorschefer på byrån. Kontoren finns i Tranås, Linköping, Vimmerby och Eksjö. 

 Jobba smart med din redovisningskonsult,10 frågor att ställa

Beskriv baks247!

Cathrine Osbeck, kontorschef, redovisningsbyrån Baks&Co, Visma Spcs– Kunden får rapporter i realtid och möjlighet att fakturera och få lönebesked via app, till ett fastpris. Kunderna får också rådgivning för att de ska nå sina mål. 

Vilka typer av företagare riktar sig konceptet till?
– Det passar företag med omsättning mellan 1-15 miljoner och 1-7 anställda. Konsulter, snickerier, handel, detaljhandel. Entreprenörer som förväntar sig andra verktyg. 

Vilka bjöds in till premiären?
– Våra kunder på jord- och skogsbrukssidan. Vi har en avdelning som erbjuder ett helhetspaket för företagen inom den gröna näringen med redovisning, växtodlingsrådgivning och SAM-ansökningar. Vi hade också deltagare under kvällen som inte var kunder vid tillfället. 

Hur presenterade ni det hela för dem?
– Vi visade konkret hur kunden jobbar via smartphone. Följde flödet ända från fotografering av ett kvitto i appen till att se transaktionen i en lättförståelig rapport. Många tyckte det verkade smidigt och planerade att ta kontakt med oss för mer information. 

Vilka blir de stora skillnaderna för era anställda? Vad krävs av dem nu?
– Dels blir det nya program att lära sig och dels blir det en omställning mot att jobba i realtid, vilket gör att dagsaktuella siffror kan presenteras för kunden. Det är viktigt att alla är med på tåget så vi har haft framtidsdagar för att utbilda och engagera personalen. 

I vilken ände ska man börja, enligt dig?
– Börja ta små steg med en lite mindre kund så kommer fördelarna att komma med automatik ju mer du jobbar. 

Vill du också bli digital?

Vill du också hitta en ax till limpa-modell, använda program i molnet och erbjuda kunden mobila flöden? Eller tänker du att det nog vore bra men vet inte var du ska börja eller hur du ska gå till väga? Hör av dig till infoline@vismaspcs.se så förmedlar vi kontakt med en byrårådgivare. Kanske får vi också ett uppslag till en nyttig artikel som hjälper både dig och andra att komma framåt. 

 Hör kontorscheferna Maria Milton och Cathrine Osbeck

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Personalens nyfikenhet väcktes på framtidsdag
Baks&Co redo förverkliga drömmar
Han tar kontroll på sin arbetstid
Grattis Pia som vann en iPad!
Checklista: Så ändrar du arbetssätt och blir digital
Det här sa Rob Nixon på Visma Forward
Spara tid och slipp onödigt arbete
Tips från supporten om din bästa hjälpreda Visma Advisor
Därför kan fastpris vara mer rättvist än timpris

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.