Börja samarbeta på webben - FAQ 

Många vill börja samarbeta med kunden i Visma eEkonomi. Här är 7 vanliga frågor till Vismas support, i samband med det.

Uppdaterad 2019-04-12

Redovisningskonsulternas 7 vanliga frågor till supporten

1. Hur aktiverar man ett samarbete med en kund i Visma eEkonomi?
– Det sker alltid från Visma Advisor eller Visma Byråstöd. Lägg till kunden och aktivera tjänsten. Kunden behöver finnas upplagd i din klienthanterare. 

2. Finns det självhjälp i programmet?
– Om man vill hitta svaren själv direkt utan att kontakta oss på supporten så finns en omfattande hjälp redan inbyggd i programmet den så kallade Supportpanelen, där kan du hitta vårt populära forum, skriven hjälp, filmer och till och med utbilda dig i programmets funktioner via eLearning helt gratis och mycket mera.

3. Kan man importera/exportera SIE4-fil?
– Många vill exportera SIE4-fil från Visma Administration eller något annat program och undrar då om eEkonomi kan importera en sådan fil och självklart kan Visma eEkonomi detta då det kan “prata med” alla program som kan skapa en godkänd SIE4-fil och och även exportera om man behöver det.

 Nyheter i Visma eEkonomi

4. Hur fungerar momsredovisningen i Visma eEkonomi?
– Momsredovisningen styrs av momskoder i Visma eEkonomi och tjänsten ger smart hjälp via en liten knapp som finns bredvid varje ruta på momsredovisningen. Där kan du se exakt vilken verifikation som hamnat på vilken ruta. Byrån får svart på vitt vad som är bokfört på respektive konto och det är väldigt uppskattat. De får jättebra översikt och det finns inget behov av pappersutskrifter utan man skapar fil som sedan kan skickas till skatteverket. Visma eEkonomi kan också ge tips om vad som behöver kontrolleras.

5. Varför bokförs en artikel på ett visst försäljningskonto?
– Byråerna frågar ofta hur en bokföringshändelse hamnar på rätt bokföringskonto trots att man fakturerar olika kunder exempel vid utlandshandel, hur kan programmet veta detta? – redan när du skapar en artikel så väljer du en artikelkontering som i sin tur i bakgrunden väljer ett bokföringskonto utefter inställningar på kundnivå men detta kan självklart styras utifrån specifika önskemål då man kan skapa egna artikelkonteringar men en bra hjälp är det.

6. Hur fungerar behörigheter?
– Byrå och kund kan gemensamt bestämma vem som gör vad. Kunden kan enbart fakturera medan konsulten kanske sköter själva bokföringen och detta sätter man behörigheter utefter. Dessa kan enkelt ändras i efterhand. Man kan även dela ansvaret helt och då kan byrån skräddarsy kontoplanen eller skapa bokföringsförslag utefter kundens verksamhet och på så vis hjälpa kunden att välja konton i sina verifikat.

 Vart tog journalerna vägen? 10 vanliga frågor när du byter från Visma Administration till Visma eEkonomi

7. Finns viktiga utskrifter så som balansräkningen?
– Många är intresserade av bra utskrifter för att ha kontroll på siffrorna och självklart finns balansräkning, resultaträkning, huvudbok med mycket mera i Visma eEkonomi. Det finns även en funktion som kallas Transaktionsanalys, som är ett utmärkt verktyg för att få exakta siffror. Att ta en transaktionsanalys är som att “Googla” inne i eEkonomi så får du fram det du söker, när du behöver det. Verifikationer och kontosaldo, allt finns där och som regel behöver inget skrivas ut.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Checklista: Digital byrå i 9 steg, inklusive workshops du kan göra hemma
Ekonomibyrån gick över till fast pris över en natt
De här kopiorna behöver du inte skriva ut längre

 Följ Byråpodden på iTunes
 Följ Byråpodden på Google Play

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.